195054 L4195054 L3195054 L2195054 L1

Så byggde Lamborghini sitt varumärke i Sverige

Lamborghini skapar kundunika bilar som lockar flera kundkategorier och sedan de etablerades i Sverige har de slagit sina försäljningsmål flera gånger om. – Det har gått väldigt snabbt, från att inte existera till att sälja 75 bilar som vi sålt hittills i år, är ganska otroligt, säger Johan Mårtensson.

Att äga eller köra en Lamborghini väcker sin uppmärksamhet. Varumärket har många anhängare, då både de som vill ha de allra nyaste liksom de som har passionen för äldre bilar fascineras av dem. 


       – Kunderna som kommer hit har lyckats och de flesta är entreprenörer som vill ha en unik bil.  Det är alltifrån snickaren som började ensam på företaget och nu har 700 anställda till någon som gjort en bitcoin grej och lyckats, säger Johan Mårtensson.

Johan har genom livet lagt ner många timmar i bilbranschen inom olika områden och idag jobbar han som försäljningschef för Lamborghini i Malmö.


 Det var när ett dansk företag vid namn Semler Group A/S fick avtal för att sälja Lamborghini i Sverige, som Johan blev tillfrågad.

Snart befann han sig på Lamborghinis fabrik i Bologna, Italien och kort därefter var han igång med importen. 


       – Det fanns inga bilar eller avtal. Det var bara en lokal som vi gjort om och ingen visste vart det skulle ta vägen. 

Målbilden när Johan startade var att de skulle sälja tio bilar per år. När de öppnade i juni 2015 hade de en invigning med 200 gäster och efter en vecka hade de sålt femton bilar, en försäljning som stadigt ökat under åren. 



Lamborghini har ingen lagerhållning, utan alla bilar som säljs byggs ihop för varje kund. Johan åker med kunderna till Italien där de får ge sin bil ett unikt och personligt uttryck. 


        – Det är en av sakerna som är så kul med det här. Jag får resa med kunden till fabriken och sitta i studion där man ritar upp bilen. Man lär känna kunderna på ett helt annat sätt än om man säljer billigare bilar. Här går vi och äter middag och umgås. Ibland träffar man människor som blir vänner för livet. 


Lamborghini håller hårt på exklusiviteten då fabriken har en gräns för hur många bilar de tillverkar under ett år, en gräns som uppgår till 6 000 bilar. 


Att köpa en Lamborghini är dessutom en ganska lång process, från köp till att bilen levereras kan det ta allt ifrån sju månader upp till ett par år. 


Johan berättar att hans yrke är fantastiskt kul då han själv har en stor passion för bilarna, men att det också legat mycket hårt arbete bakom.


       – Vi gör ungefär 100-130 event per år. Som mest har vi varit tre anställda och samtidigt som vi ska anordna event och resa med kunder ska vi också hinna sälja. 


Genom eventen synliggör de varumärket och visar vad det innebär att äga och köra en Lamborghini. 

Varumärket är starkt, men vi vill  koppla ihop det med människor och visa passionen bakom det. Vårt mål är att det här ska bli så stort att det finns på flera platser i Skandinavien.


Även om det ligger ett hårt arbete med att starta upp ett varumärke i ett nytt land är fördelarna desto fler.


       – Passionen för bilar driver mig, det är mitt kall i livet. Jag visste redan när jag gick gymnasiet att när jag skulle börja jobba var det bilar som gällde. Det är en passion man bär med sig och det är kanske därför vi lyckats så bra här. Det går att bygga upp saker och ting från noll, bara man har vilja och kunskap. 

Läs mer...

2019-09-30 13:00

Hemsida
195058 TF4

Plant-based products on the rise

Artikel Trensums Food has been around for many years and has developed into a major producer of liquid foods. “Our unique expertise, above all when it comes to plant-based foods, is what makes us stand out,” says...
195060 VT9

Trelleborg – mer än en skånsk sommarstad

Artikel Trelleborg är en stad med brett utbud – med närhet till både hav och natur som lockar besökare året runt. Här finns också en vikingaborg, palmer, vackra stränder och en livfull landsbygd som präglas av...

Faktaruta

__MG_9672

Från förort till finrum

Bröderna Güven driver stans bästa krogar

_webb_BI1

Caia cosmetics

Skönhet är bra självkänsla och ett vackert leende enligt grundarna av det nya raketvarumärket inom smink: Caia cosmetics. 

naim 4

Superdesignern Naim Josefi

Skapar magi.

Arkiv