172010 NG1_2

Sprider sin trädgårdspassion som ett frö med vinden

Många bär på en längtan om att odla eget, men tvekar på grund av osäkerhet och rädsla för att misslyckas. Men alla kan odla. Med hjälp av information och produktutveckling verkar Nelson Garden för att sprida odlingsglädje och mod till såväl gröngölingar som yrkesmän med gröna fingrar.

Att lyckas i trädgården är mycket lättare än vad många tror. Speciellt om du har rätt redskap och utrustning. Nelson Garden i Tingsryd är en välkänd trädgårdsaktör med en lång och spännande historia av att göra odlandet så lustfyllt som möjligt. Främst är man känd för sina fröer och lökar, men dagens sortiment utgör ett brett utbud av odlingsutrustning där minidrivhus, växtbelysning, växtnäring och redskap för allt sorts trädgårdsarbete bara är några få exempel. Gemensamt för alla produkter är ambitionen att göra det enkelt att lyckas med odling.


– I dag är människor intresserade av miljö och hälsa och vi vill bidra till att göra trädgården tillgänglig för alla som längtar efter att sätta fingrarna i jorden, säger Martin Borgström, Nelson Gardens vd.


Företaget grundades så tidigt som 1933 i den lilla byn Belganet i norra Blekinge. 


– På den tiden hette företaget Bröderna Nilssons Fröhandel och grundades av vår före detta vd Torsten Nilssons pappa, berättar Martin.


Att man bytte namn berodde på att det fanns ytterligare ett företag i den lilla byn med namnet Bröderna Nilsson.


– Det sägs att det uppstod förväxlingar och till och med konflikter vilket så småningom ledde till att vårt företags grundare valde ett nytt namn, ler Martin.


Något som på lång sikt skulle visa sig vara ett klokt beslut. Nelson Garden är ett mer internationellt gångbart namn vilket underlättar för företaget när man nu även verkar i Danmark, Norge och Finland.


172010 NG2


I vår tids längtan efter att leva ett liv kännetecknat av välmående och harmoni ingår även sökandet efter en värdefull fritidssysselsättning präglad av gemenskap.


– Att odla är ett härligt sätt att vara tillsammans med familj och vänner. Oavsett om man odlar i köksfönstret, på balkongen eller i trädgården är det spännande för både barn och vuxna att så och skörda, konstaterar Martin.


Nelson Gardens produkter finns tillgängliga hos återförsäljare i hela Norden. Både i mindre butiker och hos de stora kedjorna. Information om sortimentet hittar du på företagets hemsida eller hos din lokala handelsträdgård.


– Vi satsar mycket på utbildning av våra återförsäljare vilket är något som gynnar både dem och våra slutkunder, berättar Martin och betonar vikten av att lära känna sina återförsäljare och deras verksamheter.


Nelson Garden söker hela tiden nya sätt att sprida den stora kunskap och de många decenniers erfarenhet man besitter. Till exempel använder man sig av hemsida, blogg och nyhetsbrev för att nå ut till så många som möjligt.


– Med hjälp av våra digitala kanaler tipsar vi om olika odlingsmetoder, påminner om att det till exempel är dags att så tomater och informerar om nya produkter i vårt sortiment, berättar Martin.


Allt arbete präglas av de tre kärnvärden som bildar företagets värdegrund – pålitlighet, engagemang och enkelhet. Dessa gäller enligt Martin både externt och internt.


Att vara ett företag som utmärks av pålitlighet är själva grunden. Att Nelson Garden är en arbetsgivare och affärspartner att lita på skapar förtroende och trygghet, menar Martin.


– Engagemanget handlar kortfattat om att vi vill dela med oss av vår kompetens och sprida vår passion för odling och trädgård, förklarar han.


Enkelheten, slutligen, förklarar han som modet att förenkla det som är krångligt, att identifiera områden där kunderna riskerar att göra fel och att hitta sätt för dem att lyckas.


Med utgångspunkt i dessa kärnvärden har personalen tagit fram en varumärkesstrategi baserad på ambitionen om att bygga ett äkta trädgårdsföretag.


– För att nå dit har vi bland annat startat ett projekt där alla på företaget – från lager till administration – ska genomgå en grundkurs i odling. Att alla på Nelson Garden kan odla gör det lättare för oss att sprida vår passion vidare, berättar Martin.


172010 NG3

Enligt vd Martin Borgström söker Nelson Garden hela tiden nya sätt att sprida den stora kunskap som man besitter. 


Bolaget är miljöcertifierat enligt ISO 14 001, vilket Martin anser vara en förutsättning för Nelson Gardens verksamhet, liksom att man noga kontrollerar produkternas ursprung och regelbundet besöker sina utländska leverantörer.


– Vårt företag är branschledande och vi måste kunna garantera att vi är seriösa och pålitliga. Vi har ansvar för hantering av levande material och arbetar med varor som kräver olika myndigheters godkännande, förklarar han.


Nelson Garden är ett företag i framkant och alltid redo att ta klivet in i framtiden. Just nu pågår ett långt framskridet forskningsprojekt i vilket man utvecklar en helt ekologisk metod som bland annat gör så att fröer gror snabbare.


– Att fröer gror snabbt innebär bland annat att grönsakerna kan konkurrera ut ogräsen i stället för tvärtom, säger Martin.


Enkelhet var ordet!

2017-03-10
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies