194035 SAM1

Strategier för att framtiden redan är här

SAM vet hur man vässar organisationer och företag till att bli än mer konkurrenskraftiga och framgångsrika samt stå starka i framtiden.

SAM Samarbetande Konsulter AB har lång erfarenhet av att bistå företag i förändringsprojekt och förändringsarbeten som syftar till att konsistent öka prestation, konkurrenskraft och värde i verksamheten.  

       – Vi är samarbetande men utmanande, säger Fredrik Lagergren, vd på SAM Samarbetande Konsulter. Vi är enkla att samarbeta med men det kanske inte alltid är så lätt. Vi har stark integritet och åsikter om saker och ting. Från oss köper man initierade uppfattningar. Vi utmanar, matchar och sporrar chefer samt företag och organisationer till att bli bättre. 


Fredrik Lagergren har en spännande, bred och kompetenstrygg bakgrund bland annat som vd för KTH Executive School vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Han är även Teknologie doktor i Industriell ekonomi och ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA. 

       – KTH Executive School sålde chefsutbildningar till teknikbaserade företag. Jag var programledare där och arbetade med utbildningar av chefer under tolv års tid. 


Sedan starten 1977 har SAM levererat tjänster: strategier och strukturer för organisatorisk utveckling, ledarskapsutveckling och ökad lönsamhet. 

        – Vi är en liten konsultfirma. De flesta konsulterna är ingenjörer. Vi arbetar "embedded", nära kunderna, tillsammans med dem det berör. Vi tror på learning by doing och arbetar tillsammans med uppdragsgivarens personal i en utvecklingsavdelning som handlar om att lära att göra på ett nytt sätt. Våra konsulter går in med ett team på två till tre stycken. Att vara då och där i situationen är det sätt vi upplever att vår kunskapsöverföring fungerar bäst. 


Processen börjar alltid med en analys där SAM-konsulterna hittar förbättringspotential, för att sedan påbörja arbetet med de förändringar som krävs och tillsammans med uppdragsgivarna hittar de optimala lösningarna under processen. 

        – Det kan handla om att ta bort slöseriet av tid, säger Fredrik Lagergren. Att eliminera onödiga steg i arbetsprocessen, som exempelvis kan vara onödiga steg som kan skötas digitalt. Vi bygger in system för självförbättring och skapar strategier för att möta framtiden redan nu.  


Fredrik Lagergren menar att de som förstår och ser slöseriet bäst är de som är närmast verksamheten. Det går ofta snabbt att få till en förbättring, att bibehålla den kräver såväl vilja som engagemang från medarbetare och även chefer. 

         – Det kan ta flera år att arbeta igenom ett helt företags verksamhet. Vi arbetar avdelning för avdelning och överför erfarenheter och resultat mellan avdelningarna. Den uppföljande verksamheten ett par år senare kan handla om att göra förstärkande åtgärder eller tillse att eventuella nya chefer är uppdaterade i förbättringsarbetet som pågår. 

2019-08-15
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies