164068 SV0

Svartvit succé – svart på vitt

Så länge som Pernilla Engström minns har hon känt en stark dragning åt svart och vitt. Efter 23 år som inköpare valde hon 2012 att starta eget och driver nu inrednings- och presentbutiken Svartvita Rum på Kungsholmen i Stockholm. Här är allt svart och vitt – alla andra färger är strängt förbjudna. Ett koncept som på kort tid blivit en stor succé.

– För mig är inte svart och vitt en trend. Det är en klassisk bas som inspirerat konstnärer och formgivare i alla tider och som aldrig kommer att bli omodern, säger Pernilla Engström, som trots allt har en färgstark personlighet.


Hon har alltid dragits åt det neutrala och känner extra stark kärlek för svart som hon tycker är en mycket mer variationsrikt färg än vad de flesta tror och upplever.


– Svart kan vara så mycket och behöver verkligen inte bara vara hårt, grafiskt och androgynt. Det kan också vara mjukt, organiskt och feminint, samt innehålla så många nyanser tack vare olika material, säger hon bestämt.


Pernilla tycker att det svarta är fascinerande och att man genom att tillsätta lite svärta i till exempel puderrosa kan åstadkomma en mer spännande och levande nyans – ”Det mjuka rosa upplevs som mer rosa om man bryter av det med en mörkare neutral färg som svart eller grått” som hon uttrycker det.


– Det är underligt, men det krävs fortfarande en hel del mod för att våga välja uteslutande svart och vitt, konstaterar hon förundrad.


164068 SV


Själv kände sig Pernilla inte alls särskilt modig när hon öppnade Svartvita Rum. Hon visste att det utbud hon tänkte sig saknades på marknaden och hon har alltid vågat lita på sin intuition och magkänsla. Mycket riktigt har hennes butik fått ett nästan överväldigande mottagande.


– Jag har massvis med stamkunder och nästan alla som kommer in här reagerar otroligt positivt och stannar ofta mycket längre än de tänkt sig, ler Pernilla.


Att stiga in i butiken är en unik upplevelse. Här är varenda detalj svart, vit eller svartvit. Snabbt upptäcker man vilken rikedom av svarta nyanser som finns.


Sortimentet består främst av produkter för hemmet. Här finns bland annat lakan, filtar, kuddar, porslin och presentartiklar. Egentligen är det nog enklare att räkna upp sådant som inte finns.


Trots mångfalden upplevs butiken som luftig. Pernilla är en mästare på att skylta och dekorera och endast ett exempel av varje sak står framme samtidigt. Flera av produkterna är kända men finns bara i svart hos Pernilla.


– Om jag tycker om en sak som inte finns i svart tar jag kontakt med formgivaren och undrar om det inte skulle vara möjligt att ta fram ett antal endast till Svartvita Rum, berättar Pernilla.


Det misslyckas hon sällan med.


Mycket tid ägnas åt att leta nya produkter och formgivare. Utbudet i butiken ska vara unikt och överraskande.


164068 SV1


– Jag älskar att träffa nya människor och tycker det bara är roligt att leta, men jag önskar ofta att jag hade mer tid, säger hon.


Något som framgår tydligt vid ett samtal med denna kreativa och entusiastiska människa som formligen bubblar av idéer och visioner.


– Jag har redan fått många förfrågningar om att starta en franchiseverksamhet, men även om det självklart vore väldigt roligt tvekar jag lite, säger Pernilla och förklarar att hon är en sådan perfektionist att hon skulle ha svårt att släppa kontrollen över hela konceptet.


Pernilla brinner för småskalighet och återvinning. Därför har hon påbörjat en satsning kallad ”Second Chance”, som kommer att lanseras till hösten i butiken.


– Det är en vintagelinje främst bestående av gammalt porslin designat av kända svenska keramiker och formgivare, förklarar hon och visar en kopp signerad Stig Lindberg – svart och vitt såklart!


– Det finns så många svenska antika skatter som mina kunder ska kunna hitta hos oss framöver.


164068 SV2


Ytterligare ett sätt att ta vara på gamla saker och ge dem ett nytt liv är att renovera och göra om gamla möbler. Bord, skåp, speglar och ramar får ett helt nytt uttryck.


– Det här är något jag verkligen skulle vilja satsa på men det råder brist på gamla möbler. Egentligen skulle jag vilja koppla ett släp på bilen och åka runt i Europa för att leta, men som vanligt är det brist på tid som sätter käppar i hjulet, säger denna driftiga entreprenör utan att låta alltför ledsen över det.


Det fattas som sagt inte andra projekt att ta itu med.


– Jag har precis tagit fram en liten kollektion med svartvita babysaker som kommer att lanseras till våren. Bodies, filtar och lakan som är söta utan att vara puttenuttiga, berättar hon.


Något som Pernilla saknade när hennes barn var små och som visat sig vara oerhört efterlängtat bland dagens småbarnsföräldrar.


Pernilla kallar sig själv pedant och omsorgsfull. Att hon värnar om sin verksamhet tycker hon ett sätt att visa respekt och tacksamhet för sina kunder.


– Jag är verkligen lycklig och tacksam över att så många väljer att handla hos mig som är en sådan liten aktör på marknaden. Jag vill bevisa för mina kunder att det är värt det, säger hon.


Småskalighet är något hon verkligen brinner för och hon önskar sig fler små butiker på gator och torg.


– Det spelar ingen roll om det är en ostbutik eller en järnhandel. Tänk vad mycket trevligare stadsmiljön skulle bli om det inte såg likadant ut överallt, säger Pernilla med eftertryck.


– Dessutom tror jag att kunder fortfarande vill ha en personlig kontakt.

2016-08-18
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies