181032 ITM1
181032 ITM2
181032 ITM1
181032 ITM2

Vägen till IT-mästare

IT-mästaren har vuxit fram som en stark konkurrent till de etablerade företagen i branschen. Det femårsmål som företaget satte upp nåddes på tre år och idag fortsätter de att växa. Christina Åhlstedt är stolt VD och menar att framgången handlar om att de helt enkelt är bäst på service.

Christina Åhlstedt har lång erfarenhet som chef för olika företag. Hon har arbetat med trafikövervakning på Q-Free, systemutveckling på Precio, infrastruktur på Vägverket, Trafikregistret och med att bygga upp Transportstyrelsen. Christina beskriver den tiden som utvecklande, hektisk men rolig och att det är nyttigt att sitta på olika sidor av förhandlingsbordet.


– Jag kände ofta att det måste finnas ett bättre sätt att göra saker och ting på – vilket nu visat sig stämma, säger hon med ett skratt.


181032 ITM3


– Jag visste att jag ville lämna vägar och maskiner och arbeta mer med människor och deras behov, och det är det vi gör idag.


När hon rekryterades till IT-mästaren sattes det kaxiga målet: en omsättning på 100 miljoner efter fem år. Många skakade på huvudet, men för Christina kändes det inte alls som en omöjlighet och redan tre år senare hade de uppnått målet. Nästa steg blir att omsätta 200 miljoner år 2020. Christina blir inte förvånad om det går fortare.


– Idag arbetar vi mot många olika typer av företag, det kan vara allt från tillverkningsindustri till vård och omsorg. Det vi är bäst på är att hitta lösningar som är flexibla nog att använda och förändra. När företaget växer behövs andra lösningar och där att är vi bra på att se vad som bör göras här och nu och att hänga med i utvecklingen.

Christina menar att den som inte är störst i branschen måste vara bäst på service för att kunna konkurrera. De allra största företagen har inte möjlighet att se varje enskild kund och det leder till paketlösningar som kanske inte är optimala. På IT-mästaren finns bara personer som brinner för det de gör och varje kund kan räkna med en lösning som är flexibel och anpassad.


– En viktig sak med att verkligen vara serviceinriktad är att man måste komma ihåg att kunden inte alltid är specialist på IT. De vet inte alltid vad de behöver, det är upp till oss att göra det begripligt. IT-branschen går väldigt snabbt framåt och vi kan vara på tå och känna till vad som går att göra tekniskt. Det är det som gör att vi växer så snabbt.

2018-01-25
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies