157002 SE
157002 SE0
157002 SE1
157002 SE2
157002 SE
157002 SE0
157002 SE1
157002 SE2

Välutvecklat städ med fingertoppskänsla

Städenergi satsar på kvalitet samt att ha förtroende och en bra produkt till en rimlig kostnad. Företagets vd, Daniel Häggqvist, menar att det är det man bäst konkurrerar med i städbranschen. ”Det har gett oss många nöjda kunder”, säger han.

Hos företaget Städenergi, som startades 2008 och har varit aktiebolag sedan 2011, ser man till att ta ansvar både under och efter städuppdraget. Skulle något mot all förmodan inte gå enligt överenskommelsen med kunden, ser man alltid till att kompensera och göra rätt för sig. Nöjda kunder är trots allt alltid i centrum.

– Det är det allra viktigaste och det får man bara om man kombinerar en bra produkt med bra pris och dessutom tar ansvar för allt, säger Daniel Häggqvist.

Kundkretsen består av såväl privat- som företagskunder, med en viss dominans av de privata uppdragsgivarna. Städenergi utför alla sorts städjobb. Företaget, som har löpande kontrakt med en stor del av kunderna, tar sig an bostadsrättsföreningar, olika sorters butiker, gym, kontor, byggen och hem. När det kommer till det sistnämnda ordnar man både hem- och flyttstädning.

– Och egentligen allt däremellan. Från fönsterputs och storstädning till saneringar och byggstädning efter renoveringar. Det är fortfarande rut-avdrag på 50 procent av arbetskostnaden på de tjänsterna, vilket är bra för kunden, säger Daniel Häggqvist.

De flesta kunderna beställer städtjänster via Städenergis webbsida. I ett formulär fyller kunden i lugn och ro i uppgifter kring behoven och storlek på städobjektet.

– Utifrån det kan vi leda kunden rätt och hitta den städning som passar. Vi pratar över telefon och då kan kunden också lägga till saker. Sedan gör vi en behovsanalys som kan handla om hur ofta man vill att det städas och vad som ska ingå i städningen.

– Kunden kanske har ett specifikt önskemål. Det är inte alla som har anlitat ett städföretag förut och vet vad det innebär, säger Jessica Petrén, företagets driftchef, som länge arbetat inom servicebranschen och är något av en spindel i nätet på företaget.

I dagsläget har Städenergi flera hundra privatkunder och många företagskunder som abonnerar på städning i Stockholmsområdet. Kundkommunikationen är ett självklart inslag för att hålla kunden uppdaterad om vad som händer och när det händer.

– Vi har ett system där våra kunder får ett sms eller mejl efter att städningen är gjord. Där står vem som har utfört städningen samt vilken tid man har kommit och gått. Varje medarbetare loggar in sig hos varje kund. Det är ett omtyckt system, kunderna uppskattar att veta när städningen är klar, säger Daniel Häggqvist.

Kundnöjdheten är hög och bidrar till ännu fler kunder. De flesta vänder sig till Städenergi efter att de fått städföretaget rekommenderat av vänner eller bekanta.

– Våra kunder har ofta haft oss i flera år och vet vad vi levererar. Vi har samma städare som kommer till kunden och slutar han eller hon introducerar vi en ny städare som vi tror fungerar bra, säger Daniel Häggqvist.

Städenergis erfarenhet gör att de har många bra tips för att förenkla livet för kunderna i största allmänhet. Städning kan verkligen göras på många olika sätt och resultatet är givetvis minst sagt skiftande. Men att planera arbetet och att avsätta nödvändig tid är en förutsättning för att det ska bli bra, menar Daniel Häggqvist.

– Vissa saker tar mycket längre tid än vad man tror. Köket och badrummet brukar vara tidskrävande och många kunder har först ställt in sig på att städa själva men blir överraskade över hur mycket tid det faktiskt tar.

Rätt utrustning och rätt medel är ytterligare en hörnsten för en lyckad och enkel städning.

– Det är lätt att bli hemmablind. Anlitar man oss blir det verkligen bra, säger Jessica Petrén.

Oavsett vilken städning som Städenergi utför är det alltid tio dagars garanti på jobben. Noggrannhet är en självklarhet, likaså att anpassa sig efter kunden. Och skulle något gå sönder ersätter städföretaget givetvis det.

– Det gäller att veta vad kunden vill ha, vi anpassar oss alltid, säger Daniel Häggqvist.

Bra personal är givetvis en viktig förutsättning för att detta ska vara möjligt. Hos Städenergi är personalen alltid välutbildad och vidareutbildas också kontinuerligt för att ha de senaste kunskaperna som krävs för att alltid leverera toppkvalitet.

– Man kan tro att vem som helst kan utföra städning, men så är det verkligen inte, det behövs så mycket mer innan man kan uppnå ett bra resultat. Bland det viktigaste är att som städföretag alltid ha kundens bästa för ögonen, att alltid försöka vara flexibel och lösa de problem som eventuellt kan uppstå, på ett så bra sätt som möjligt.

– För oss betyder allt att kunden är nöjd!

2015-11-25
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies