156083 LK1156083 LK156083 LK0

En serviceklinik i ögats tjänst

Linskliniken är en toppmodern klinik som ligger mitt på Östermalm och drivs av legitimerade optikern Birgitta Koller. Här kan man allt om linser som är värt att veta. Faktum är att när Peter Preisler öppnade kliniken 1974 var han en sann pionjär i branschen.

Hos Linskliniken har man, som namnet avslöjar, specialiserat sig på linser. Det har hänt mycket på området och i dag kan man, till skillnad mot tidigare, korrigera de flesta sorters synfel.

Det finns ett brett spektra av linser. Eller vad sägs om linser för astigmatism, linser för både när- och översynthet samt linser som korrigerar synen medan du sover? Det sistnämnda har funnits i USA som en beprövad metod sedan 60-talet, men är relativt nytt i Sverige. Nattlinser, som de heter, korrigerar närsynthet medan linsbäraren sover.
   – Man formar om hornhinnan och gör en förändring så att du blir rättsynt dagtid. Under dagen har du inga problem och slipper kontaktlinser och glasögon. Det är till exempel perfekt när man har torra ögon, arbetar i dammiga miljöer eller för tonåringar som håller på att bli närsynta, säger Birgitta Koller, som själv använder dem och tycker att det fungerar ypperligt.

På Linskliniken ägnar hon och de legitimerade optikerna Annika Nilsson och Lovisa Bergström sig åt allt från att ordna linser åt problemfria patienter till att korrigera synen på sjukdomsdrabbade patienter med speciallinser. Patienterna, som för tillfället ligger på ungefär 6 000 till antalet, kommer främst till kliniken på rekommendation och blir ofta kvar. Linskliniken har både kompetensen och bemötandet som ger den effekten.

Även branschkollegor brukar hänvisa patienter till Linskliniken. I dessa fall handlar det om patienter som kräver lite mer tid eller en annan optikerkompetens.
   – Det tar tid att kunna lösa problem och vissa av de större kedjorna har inte riktigt den tiden. Linskliniken samarbetar också med ögonkliniken på S:t Eriks ögonsjukhus kring den degenerativa ögonsjukdomen keratokonus. Det är inte många som arbetar med de här speciallinserna, som kan ge ovärderlig hjälp till en normal syn.

En stor del av verksamheten ägnas också åt Ögonhälsoundersökningar. Birgitta Koller förklarar hur det går till:
   – En ögonhälsoundersökning innebär bland annat att vi tar fotografier på ögonbotten, mäter synfältet och ögontrycket. Vi undersöker även ögats främre delar med hjälp av ett biomikroskop. I samarbete med en ögonläkare görs sedan en bedömning av ögats tillstånd.

Ju tidigare upptäckt av förändringar, desto snabbare kan man sätta in behandling.
   – Därför rekommenderar vi regelbundna ögonhälsoundersökningar från 40 års ålder, berättar Birgitta Koller, som precis har avslutat en vidareutbildning i diagnostisk optometri, som fördjupat hennes kunskap om ögonsjukdomar.

Annika Nilsson har också en magisterexamen i Optometri. Vidareutbildning samt att hålla sig uppdaterad med nya produkter och nya rön känns viktigt och nödvändigt för att kunna hjälpa så många som möjligt.

På kliniken ägnar man sig inte bara åt linser och ögonhälsa. Här finns också glasögon, något som Birgitta Koller tycker går hand i hand med linsutbudet.
   – Har man kontaktlinser måste man alltid ha ett par glasögon, säger hon.

Här finns det mesta – vanliga bågar, terminalglasögon, läsglasögon och solglasögon, i märken som Ray-Ban, Lexington och Lindberg. Men även i lägre prisklasser. Alla glas är högkvalitativa och kommer från Carl Zeiss som varit med sedan 1846.

Trots att egenföretagandet innebär långa dagar och en hel del pappersarbete gillar Birgitta Koller att driva egen ögonklinik eftersom hon själv kan bestämma över organisationen, arbetssättet och hur lång tid de ska lägga på patienterna.
   – Våra fria tyglar gör också att vi kan ta in de lite mer speciella patienterna. De kommer från hela landet och även från utlandet.

Synligheten på internet är i dag en viktig del. Med hemsida, Facebook och tidsbokning online ökar tillgängligheten för nya och gamla kunder. Någon webbutik är inte aktuell för Linskliniken, då man vill vara säker på att rätt lins hamnar på rätt öga. Men med e-post och hemleverans av linserna, blir det samma sak.
   – Man får bli duktig på det man kan, helt enkelt. Vi försöker också hålla så bra priser som möjligt på våra linser.

Ytterligare ett trumfkort i konkurrensen är Linsklinikens förmåga att skräddarsy linser för de patienter som behöver det. Birgitta Koller jämför arbetet med att måtta upp en kostym.
   – Man tar en bild på hornhinnan med hjälp av en topograf. Bilden skickas sedan till de som ska tillverka linsen.

Sist men inte minst konkurrerar man med att se helheten. På Linskliniken stirrar man sig inte blind på synen, utan ser även till helheten.

Läs mer...

2015-10-21 13:00

181043 VS4

Svår problematik kräver nära kontakt

Artikel Vårdspektrum i Mariestad är familjehemskonsulenter som sköter placeringar av ungdomar med svår problematik och ställer höga krav på sina familjehem. De har ett stort nätverk av bland annat psykologer som...
181004 K1

Digitalisering av företag sedan 2006

Artikel Som företag kan det vara svårt att hänga med i digitaliseringen. Kontract är ett konsultföretag som specialiserat på att öka företags konkurrenskraft genom IT. Både i fråga om plattformsval, men även inom...
    _Skincity-pressbild

    Eldsjälen bakom skönhetsimperiet

    Professionell hudvård online

    __ProgrammeraMera2016KarinNygards2

    Digitalisera skolan

    Karin Nygårds sprider digital kunskap i skolans värld

    _Anette2

    Stockholms affärsänglar

    Investerar i unga, innovativa företag

    Arkiv