161016 TS
161016 TS0
161016 TS1
161016 TS
161016 TS0
161016 TS1

En skola i ständig utveckling

På Tullgårdsskolan på södra Södermalm har man skapat ett unikt sätt att få en tryggare arbetsmiljö för både elever och pedagoger. Här går i dag 370 elever och skolan har fokus på var och en av dem. ”Det är den grund vi står på – att alltid ha eleven i fokus”, säger skolans rektor Anna Magnusson.

Tullgårdsskolan är en F–6-skola som har ämneslärare redan från förskoleklass. Här är personalomsättningen låg och lärarna trivs, något som leder till den kontinuitet som påverkar elevernas lärande positivt. 


– Vi har otroligt professionella pedagoger på den här skolan och de är väldigt betydelsefulla. Varje vecka kollar de till exempel hur veckan har gått och om något behöver ändras på, det gör att vi har en ständig utveckling, säger Anna Magnusson, skolans rektor. 


Hon är själv lärare i grunden och har tidigare erfarenhet av att arbeta som både lärare och rektor. Innan hon kom till Tullgårdsskolan arbetade hon i Haninge – en kommun med starkt elevfokus. Detta har hon tagit med sig till Södermalm. 


Enligt Anna Magnusson skapas de bästa förutsättningarna för lärande när skolmiljön känns trygg. I skolans månadsbarometer får också alla elever tycka till om miljön, och på så vis kan pedagogerna lösa eventuella problem som uppstår tillsammans med eleverna.


– Det skapar elevinflytande och demokrati. Eleverna känner att de blir tagna på allvar och bli lyssnade på. Pedagogerna slipper gissa vad eleverna tänker och tycker. Det är ett systematiskt kvalitetsarbete som ger goda studieresultat. Vårt arbetssätt finns ingen annanstans och många hör av sig för att ta del av det instrument som vi använder, säger Anna Magnusson. 


Under de senaste åren har skolan även satsat på att utveckla både pedagogernas och elevernas IT-kompetens för att kunna hitta nya och bättre former för undervisningen. Dessutom inleddes ett arbete nu i januari om att få Tullgårdsskolan HBTQ-certifierad, något som beräknas bli klart i augusti 2016.

Under rasterna uppmuntras eleverna att ägna tiden åt något som de tycker om. 


– Det är fantastiskt med elever som bara leker och leker. Det är underbart att se, men det finns också möjlighet att välja någon styrd rastaktivitet, säger Anna Magnusson.


Lärarna är ute med eleverna på rasten och här arbetar man med en kontinuitet för att främja elevernas trygghet. Ingen på skolan riskerar att stå ensam eller hamna i bråk. 


Fritidsverksamheten står också den under utveckling och ska professionaliseras ännu mer. 


– Verksamheten är verkligen möjliggörande för de elever som behöver andra sätt att lära. Fritidsverksamheten ska komplettera skolan, fast på ett annat sätt. Här är alla utbildade fritidspedagoger och det är viktigt att värna om dem, det är förutsättningen för att de ska vilja vara kvar.

2016-01-08
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies