161011 KS
161011 KS0
161011 KS
161011 KS0

En skola med medvetna strategier

Kärrdalsskolan i Sollentuna är en kommunal F–6-skola med i dagsläget drygt 300 elever. Här drivs en rad olika verksamheter parallellt. Utöver ordinarie skolverksamhet finns här även förberedelseklass för nyanlända, verksamhet för barn med funktionsnedsättning (Mimer), fritidsverksamheten (LSS) samt förskolorna Storken och Sjörövaren.

Skolans rektor Magnus Martinsson, ser två faktorer som avgörande för en hållbar skolutveckling. Dels handlar det om att arbeta genom ett omvärldsperspektiv och se vad  som händer och är viktigt på ett nationellt och internationellt plan. Dels om att fokusera på de lokala målen på enheten och hur dessa kan utvecklas ur ett långsiktigt, hållbart och lärande perspektiv.


– För att skolutvecklingen ska genererar i önskvärda effekter bör några få områden prioriteras utifrån en noggrann uppföljning och analys av resultaten. Det är också viktigt att arbetet känns meningsfullt för pedagogerna på skolan, att koppling mellan olika utvecklingsområden och uppdraget går hand i hand, säger han. 


Goda relationer och en lärande kultur på skolan är, enligt Magnus Martinsson, grundstenarna. Kärrdalsskolans motto är att fokusera på skolarbete och lärande samt att uppträda som en god medmänniska.
Själva syftet med att gå i skola är att utvecklas på både ett kunskapsmässigt och personligt plan. Något som även omfattar barnen i förskolan som tillsammans med engagerade och nyfikna pedagoger utforskar vardagens mysterier och därmed är väl förberedda att ta sig an nya utmaningar när de börjar förskoleklass och grundskolan.


– Det ligger i linje med läroplanen. Båda perspektiv handlar om det livslånga lärandet, säger Magnus Martinsson, som tror på att arbeta genomgripande utifrån vetenskapliga grunder som stödjer mottot.


På Kärrdalsskolan arbetar man kontinuerligt med IT för att hålla kunskaperna uppdaterade och för att utveckla dem över tid. Syftet är att både systematisera och effektivisera arbetet, samt att öka lärandet hos eleverna.
– Verktygen varierar efter elevernas förutsättningar och behov. På så vis gynnar de eleverna på allra bästa sätt, säger Magnus Martinsson.

2015-12-18
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies