163064 IS
163064 IS0
163064 IS1
163064 IS
163064 IS0
163064 IS1

Familjeföretag med kundbehov i fokus

I nära trettio år har familjeföretaget Itri Service AB erbjudit skräddarsydda städ- och servicelösningar till företag i alla storlekar. I dag är man mitt i en utvecklingsprocess då man utökar de tjänster man erbjuder sina kunder. Ett av många exempel är dörrleverans av generösa fruktkorgar karaktäriserade av fräschhet och flexibilitet.

– Det var våra föräldrar som grundade Itri 1987, berättar Chrisstie Nikolaidou som sedan 2010 driver företaget tillsammans med sin syster Eri Nikolaidou. 


– Namnet Itri är en förkortning av Dimitris som är vår pappas namn, tillägger Eri. 


Systrarna har arbetat i familjeföretaget sedan de var små och när man samtalar med dem utstrålar de stolthet och entusiasm. Både över sina föräldrar och över hur de själva med hjälp av lång erfarenhet och ett imponerande entreprenörskap har utvecklat företaget. 


– Vi har kunder som varit oss trogna sedan starten och de viktigaste av allt är att vi tackar dem genom att hela tiden vara flexibla och lyhörda för deras behov av våra tjänster, säger Chrisstie. Eri nickar instämmande. 


– För att upprätthålla den nära relation till våra kunder som våra föräldrar byggt upp under alla dessa år, är det enormt viktigt att vi hela tiden vårdar kundrelationen som karaktäriserar Itri Service, fortsätter hon. Något som systrarna gör med glädje. Just relationen till kunderna är en av de starkaste drivkrafterna i systrarnas ledarskap. Ytterligare något de vårdar med största omsorg är kontakten med och relationerna till personalen. Ett arbete som resulterat i att Itri Service är det ett av de städföretag i Stockholm som utmärker sig genom sin låga personalomsättning.


– Det är viktigt, för både oss och för våra kunder, att vår duktiga personal trivs på jobbet, säger Chrisstie med eftertryck och berättar om regelbundna medarbetarsamtal, friskvård och bonusar.


– Våra medarbetare är skickliga och vi har en noga utarbetad anställningsprocess för att försäkra oss om att vi får de allra bästa människorna hit, utvecklar hon. Att personalen delar deras inställning till service, att de är välvårdade och har nära till ett leende är minst lika viktigt som kvaliteten på den städning de utför. Totalt 160 lokalvårdare arbetar i företaget och de allra flesta stannar som sagt i många år. 


Bland Itris kunder återfinns både mindre företag och några av Stockholms största. De utför inte bara alla sorters traditionell städning utan utvecklas mer och mer mot fastighetsskötsel i stort. Särskilt utmärker man sig när det gäller golvvård och fönsterputs.


– Vi vet hur man behandlar golv och mattor för bästa resultat och kan avgöra exakt vilken behandling det aktuella golvet kräver, berättar Eri. Vad gäller fönsterputsning är bolaget experter på höga byggnader och självklart är man extremt noga med personalens säkerhet i utförandet av sådana tjänster. De är specialutbildade och kemikalierna som används tar hänsyn till miljön. 


– Hänsynen till vår gemensamma miljö präglar allt vi gör, förklarar Chrisstie. Itri är certifierade enligt ISO 9001 och 14001. Man använder sig av miljöbilar och planerar noga varje dags körningar för att vara säkra på att man alltid tar den mest miljövänliga vägen mellan de olika uppdragen. 


Företaget karaktäriseras av en problemlösande inställning och inför varje ny utmaning fokuserar de på hur hindret ska övervinnas på allra bästa sätt. 


– Vi är alltid tillgängliga för våra kunder. Det spelar ingen roll om de ringer en lördagkväll, vi svarar och tar tag i det de behöver hjälp med, försäkrar Chrisstie. 


Att alltid fokusera på nya lösningar och tjänster och utvecklas i takt med de tjänster kunderna efterfrågar, är för Itri samtidigt en hederssak och en drivkraft. Ett exempel är de fruktkorgar som nämndes tidigare.


– Vi har märkt att många är missnöjda med de fruktleverantörer de tecknat avtal med och vill därför erbjuda dem frukt av hög kvalitet och en tjänst utan bindande avtal, berättar Eri. 


Flexibilitet är kännetecknande för Itri. Det är viktigt för dem att kunderna alltid är fria att välja och förändra som man önskar. Man utvecklas nu mer och mer mot ett utbud av tjänster som utöver lokalvård även innefattar pentrytjänster, flytthjälp och allmän fastighetsskötsel. 


– Vi vill kunna erbjuda våra kunder helhetskoncept. Vi är övertygade om att det underlättar för dem att slippa hålla kontakt med flera olika företag och i stället kunna ägna sig åt företagets kärnverksamhet, säger Chrisstie. 


Att deras uppdragsgivare är nöjda märks tydligt då de är Itri trogna och majoriteten av de nya kunderna kommer på rekommendation. Systrarna och deras medarbetare knackar dessutom trots sin storlek fortfarande dörr.


– Det kanske låter konstigt men vi tror benhårt på kraften i det personliga mötet, säger de. 


Företaget har ett stadigt växande antal kunder över hela Sverige och satsar på att växa organiskt. Dock aldrig på bekostnad av den familjära stämningen och de korta beslutsvägar som garanterar omgående anpassning efter kundernas behov. 

2016-10-10
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies