Här på Vistaskolan arbetar man kontinuerligt med skolans trygghetsfaktor, som enligt Karin Kavmark är en av de främsta förutsättningarna för att kunna ta till sig undervisningen. Lärarna arbetar i lag, något som görs enligt uppdelningen årskurs 1–3 respektive varje årskurs från årskurs fyra och uppåt. Totalt går här 760 elever.
– Lärarna arbetar kring de tre klasser som man har i sin årskurs. Man arbetar mycket tillsammans kring elevvård, planering, föräldrakontakter, pedagogik och utflykter. Man ser det som våra barn snarare än mina, säger Karin Kavmark, som själv är lärare i svenska, engelska och franska i grunden.
Vistaskolan var en av de skolor som först digitaliserades i kommunen. Här har alla elever från fjärde klass var sin surfplatta att arbeta med. Innan dess är eleverna två per varje surfplatta, något som först och främst handlar om att lära sig samarbeta, kommunicera och diskutera.
– Surfplattorna kompletterar undervisningen. Eleverna har precis allting i sina surfplattor, däri ligger strukturen. De har till exempel sitt schema, uppgifter, planering och kunskapskrav där. Eleverna arbetar på olika uppgifter, ensamma eller i grupp, skickar in och får kommentarer från läraren digitalt. Dialogen sker kontinuerligt. Vi försöker forma lärandet under lärandets gång i stället för att bara summera kunskaper efter terminens slut, förklarar Karin Kavmark.
Digitaliseringen har visat sig vara mycket givande, kanske främst för den grupp elever som tidigare inte tyckte om att skriva.
– Arbetet och undervisningen blev lättare, roligare och motivationen ökade markant. Men vi arbetar inte bara skriftligt, utan spelar in ljud och film också, vilket eleverna tycker är väldigt kul.
Programmering är ett obligatoriskt moment i exempelvis Storbritanniens kurs- och läroplan, i Sverige dock en ovanlighet. Men på Vistaskolan är det, till elevernas stora förtjusning, ett inslag i NO- och matteundervisningen.
– Vi arbetar till exempel med att programmera robotar, att de ska ta sig framåt, åt sidan eller lyfta saker. Vi har en fantastisk IT-pedagog som håller i de här bitarna. Programmering, som innehåller mycket matematik, är ett språk som man kommer att behöva mycket av i framtiden, säger Karin Kavmark.