135161fabulousart2135161fabulousart1135161fabulousart3

Konstverk på rullgardiner och kuddar

Varför ska konstverk bara hängas upp som tavlor på väggarna i ett hem där bara ett fåtal personer kan ta del av dem? Den frågan ställde sig konstnären Nina Jacucci med förhoppningen om att någon skulle göra något mer av hennes verk. När önskan nådde en av hennes målarkursdeltagare föddes idén om att skapa inredning med Ninas färg- sprakande motiv.

– Det var när jag och Nina Jacucci satt och diskuterade idéer som vi kom fram till att hennes verk skulle spridas för att fler skulle få möjlighet att ta del av dem.
Jag hade själv länge haft en dröm om att göra något annat än att fortsätta inom bankvärlden där jag arbetade och bestämde mig för att våga satsa, berättar Helene Palmgren som tillsammans med sin tidigare bankkollega Ann Hallenberg i dag driver Fabulous Arts som designar ”sagolika vardagsting” av konstnärens målningar.

Motiven trycks på alltifrån kuddar, tygkassar och brickor till möbler som pallar och sittpuffar. Men det mest unika är nog ändå rullgardinerna som förutom att göra rummet mörkare också är en vacker tavla som skapar stämning i rummet. De första produkterna lanserades i våras och redan har de fått ett bra mottagande.
– Det tar tid att komma in i branschen och göra sig ett namn, men vi har flera återförsäljare som har vågat satsa på oss och när vi möter människor med våra vardagsting är gensvaret stort. Många känner att det vi gör är något nytt. De uppskattar färgerna och värmen i Nina Jacuccis motiv, som passar särskilt bra i miljöer som annars är sparsamt färgsatta, menar Ann Hallenberg.

Trots att det finns liknande produkter på markna-den kan Fabulous Arts affärsidé vara unik – att som fristående företag knyta till sig konstnärer och skapa produkter av deras verk. När de gick på Startup Stockholm (tidigare Nyföretagarcentrum) tolkades affärsidén som en innovation och en ny affärsidé.
– Tanken är att framöver även knyta till oss fler konstnärer. Vi blir redan kontaktade av konstnärer som vill samarbeta med oss, men just nu vill vi koncentrera oss på att nå ut med de produkter vi har. När vi ska starta ett nytt samarbete är det viktigt för oss att vi själva tycker om motiven, det måste finnas en varm och härlig känsla i dem, säger Helene och menar att visionen är att om ett antal år vara det mest åtråvärda alternativet för konstnärer att ge nytt liv åt och sprida sina motiv.
Förvånansvärt nog har de upptäckt att det är svårt att sätta fingret på vilken målgrupp de riktar sig till. Många som upplever känslan i motiven köper med sig något hem.
– Det går inte att säga vilken typ av människor som är våra kunder. Många stannar till här utanför och tittar – både män och kvinnor och i alla åldersgrupper - motiven tar tag i dem och talar till dem på något sätt som gör att de känner att ”det där måste jag bara ha”. Det är sällan vi kan förutse vad någon som tittar in kommer att fastna för.
– Produkterna trycks digitalt, vilket innebär att originalmålningarna först fotograferas i ateljé för att få fram ett digitalt original. I många fall har tavlorna lånats in från ägarna. Det krävs ett väldigt bra digitaltryck för att färger och detaljer ska framgå ordentligt, det går aldrig att få samma exakta återgivning med ett vanligt tryck, förklarar Ann.

Alla produkter tillverkas i Sverige, något som inte var helt bestämt från början men som kommit att visa sig vara uppskattat av kunderna. Två dagar i veckan hålls även öppet showroom/butik där alla som vill har möjlighet att titta och handla. Annars hittas allt via företagets webbshop eller återförsäljare.
– Vi är öppna för fler samarbeten både med återförsäljare och framöver även konstnärer, säger Ann och Helene.

Läs mer...

2013-11-06 10:45

184028 CK1

Klassiskt konditori med nya influenser

Artikel Den första bagaren kommer halv fem på morgonen och det bakas hela dagen rakt igenom, sju dagar i veckan, så att Complé Konditori i Kista alltid ska kunna erbjuda dagsfärskt bröd och smarriga bakverk.
184041 MD3

Hos Monicas Design tror man på Tomten

Artikel Mysigaste butiken i Gamla Stan. Monicas Design är den där butiken som vi, om vi får besökare från övriga landet eller allra helst utlandet, känner oss stolta att få ta med våra gäster till. Butiken är...
    _Skincity-pressbild

    Eldsjälen bakom skönhetsimperiet

    Professionell hudvård online

    ____Sandra4_SV

    Sandra vann kampen mot cancern

    Nu vill hon stötta andra

     _Bild 15

    Persisk Mat

    Följ med på vägen till det persiska köket

    Arkiv