162057 IA162057 IA0162057 IA1

Personlig assistans så som du önskar den

IGS Assistans AB erbjuder personlig assistans för personer med alla sorters funktionsnedsättningar. Företagets värdegrund vilar på den absoluta övertygelsen om att varje kunds rätt till assistans baseras på dennes personliga behov och önskningar. I genomförandeplanen ges kunden stort makt att själv organisera och styra över assistansbehov, rekrytering och planering.

– Författaren Paulo Coelho skriver något i stil med ”Livet är det som händer utanför, inte det som man planerar”, säger Irina Gainza när hon förklarar hur hon som civilekonom av en lycklig slump halkade in i assistansbranschen.

Hon hade tröttnat på att bara jobba med siffror och längtade efter mer människokontakt när en vän plötsligt fick henne intresserad av det här yrket. Irina grundade sitt företag så tidigt som år 2000 och i början arbetade hon som redovisningsekonom vid sidan av.

– Det fungerade inte i längden. Det är viktigt när man arbetar med människor att man ger dem all sin uppmärksamhet, så ganska snart sa jag upp min anställning för att satsa helhjärtat på IGS, berättar hon.

I dag har företaget ungefär 350 anställda fördelade på 50 kunder, främst i Stockholm men även i andra delar av Sverige. Irina menar på att det alltid är kundens behov som avgör vilken kompetens assistenterna har. Vissa kunder har stort behov av hjälp med högre kompetens och hos dem behövs undersköterskor. Andra behöver assistans helt utan vård och där är flexibilitet och lyhördhet mycket viktigare än en vårdutbildning.

IGS Assistans använder sig av egen bemanningspersonal för rekrytering. Ambitionen är bland annat att hitta assistenter som matchar kundens önskemål.

– Vi har två paketlösningar som kunden får välja emellan. För de som vill sköta den största delen av anställningsprocessen på egen hand finns ett paket och för dem som vill att vi tar det övergripande ansvaret finns ett annat, berättar Irina.

Kunder som överlåter rekryteringsansvaret har naturligtvis bestämmanderätt att fatta det slutgiltiga beslutet om vem eller vilka som ska anställas. Irina är nöjd över att IGS är duktigt på att rekrytera fort utan att någonsin tumma på kvaliteten.

– Ofta är våra ärenden brådskande och då är det viktigt att vi är effektiva, säger hon.

Mån om personalen
Transparens är något av en hederssak för Irina och just insyn i det egna ärendet och hur verksamheten fungerar och är organiserad är utmärkande för ett seriöst företag, tycker hon.

– Vi inleder kontakten med en ny kund med en fullständig företagspresentation och jag rekommenderar alltid att de besöker oss på kontoret eftersom vi vill ge dem en komplett bild av vår verksamhet, säger Irina.

För dem som redan är kunder är insynen i den ekonomiska utfallet viktigt. Varje månad redovisas kostnader, insatser och eventuella förändringar.

– Våra kunder måste ju veta vad de betalar för, säger hon med kraft.

Det är Försäkringskassan som efter utredning avgör hur mycket assistans en människa har rätt till.

–När kunden kontaktar oss med sitt beslut om assistansersättning gör vi en genomförandeplan och budget tillsammans. Den delen av processen är helt kostnadsfri och slutförs innan eventuellt uppdragsavtal skrivs på. Hur ska kunden annars veta vad han eller hon skriver på? undrar Irina retoriskt.

Hon är mycket rädd om sin kompetenta personal och är noga med att säkerställa att de trivs och mår bra på arbetet. Alla får en inledande utbildning i regelverk, lagar och om hur assistans ska fungera. Andra utbildningar arrangeras i samarbete med anda aktörer.

– Många går en utbildning i förflyttningsteknik. Antingen i grupp eller individuellt hemma hos kunden. Vissa arbetsplatser är speciella och med utbildning på plats kan man vara säker på att alla lyft görs så säkra för assistent och kund som möjligt, berättar Irina.

IGS har också en aktiv företagshälsovård där assistenter erbjuds bland annat handledning eller konflikt- och krishantering.

Full insyn i verksamheten
För en kund som står i begrepp att välja assistansbolag är det viktigt att undersöka företaget noga innan man skriver avtal.

– Vissa företag har tre månaders uppsägningstid och det tycker inte jag är seriöst, säger Irina och berättar att man på IGS har en uppsägningstid på en månad vilket är ungefär den tid det tar att avsluta ärendet på bästa sätt.

Vidare tycker hon att ett bra företag ska erbjuda full insyn i verksamheten och erbjuda en detaljerad företagspresentation.

– För oss är närhet och tillgänglighet jätteviktigt. Vi arbetar med att varje kund har en kontaktperson för alla ärenden. För att kunden ska känna sig trygg måste vi ge dem ett personligt bemötande, säger Irina.

En annan viktig trygghetsskapande faktor är kontinuitet.

– Vi har flera anställda som arbetat för oss i tio år och det är vi stolta och glada över, säger hon.

Under alla år har Irina satsat på långsam men stadig tillväxt och naturligtvis vill hon att företaget ska fortsätta att växa men aldrig till priset av den nära och trygga relationen till varje kund.

– Varje kund ska vara hundra procent säker på att vi alltid finns för dem, avslutar Irina.

Läs mer...

2016-03-23 10:30

175029 SF1

Nyfikenhet och kreativitet är vägen till kunskap

Artikel Genom ett gott samarbete mellan förskolorna i Ödåkra har pedagogerna hittat ett kollegialt arbetssätt som fungerar. Allt med hjälp av ett kreativt utbyte av idéer, en lyckad ”vi-känsla” och ett välkomnande...
174017 VMR1

För enklaste tänkbara redovisning

Artikel Redovisning, lönehantering och momsberäkningar ingår i att driva eget företag men är sällan det man tycker bäst om. Det löser Marcus Strömberg och hans medarbetare på VM Redovisning.

    Faktaruta

    • IGS Assistans
    • E-post
    • Hemsida
    • Facebook
    • Adress:
      Arenavägen 27 plan 6
      121 25 Stockholm-Globen
    • Telefon: 08-556 803 87
    DriveNow_puff

    Dela bil?

    Carsharing är ett växande alternativ till egen bil.

    Träning_puff_webb

    Kom i form – vid en sten

    Fem enkla övningar för en finare figur.

    DSC_7374_webb_puff

    Går mot strömmen

    All vinst till välgörenhet – Godels unika affärsmodell skapar många frågetecken. 

    Arkiv