DSC_7393_webb

Hur god kan en kommersiell elleverantör vara?

Att få el levererad märkt med Bra Miljöval av ett företaget vars vinst oavkortat går till välgörenhet låter nästan för bra för att vara sant. Men tack vare Godels unika affärsmodell är detta möjligt. Vi har träffat företagets vd, Pontus Winberg, för att få veta mer.

Text & foto: Gustaf Andersson

 

Det första man möts av när man kliver in i Godels lokaler på Landsvägen i Sundbyberg är 18 lampor som hänger från taket. Alla LED så klart. I köket är det nedsläckt. Kaffet är ekologiskt och all plast, papper och glas sorteras noggrant av personalen.


Godel var pionjär på elmarknaden som första elföretag att endast erbjuda el märkt med Bra Miljöval. Sedan dess har mycket hänt. Numera erbjuder i stort sett alla elbolag förnyelsebar eller miljömärkt el. Enligt Pontus Winberg, vd för Godel, är det i dag dock mer av en basprodukt än en unique selling point hos elbolagen.


Samtidigt förtydligar han att det finns väldigt många benämningar gällande förnybar el, samt tolkningar och om vad som är bra eller dåligt.


– För oss är det viktigt att vi själva inte gör en bedömning, utan att vi går via den tydligaste märkningen som finns på marknaden, Naturskyddsföreningens Bra Miljöval, Sveriges enda oberoende och en av världens tuffaste miljömärkningar av el.

 

Sex år i rad har Godel utnämnts till Sveriges mest hållbara elbolag i Sustainable Brand Index(SBI) som listar Nordens mest hållbara företag. Men frågan är hur hållbart det är, rent affärsmässigt, att skänka hela sin vinst till välgörenhet.


– I dag är vår affärsmodell hållbar. Men det var väldigt tufft för Stefan och alla andra som var involverade i början, säger Pontus.


Stefan som han nämner är entreprenören Stefan Krook som våren 2005 tillsammans med H&M:s nuvarande vd, Karl-Johan Persson, startade stiftelsen GoodCause, som sedan dess äger Godel.


Det som krävdes för att förverkliga visionen om ett elföretag som skänker hela avkastningen till välgörande ändamål var att personer gick in och skänkte eget kapital, och sa att ”jag vill inte ha tillbaka de här pengarna”. Startkapitalet kom, förutom från Stefan Krook och Karl-Johan Persson själva, även från familjen af Jochnicks stiftelse, Inter Ikeas ordförande Per Ludvigsson och Catella.


– Oavsett affärsmodell krävs det väldigt mycket för att det ens ska ske, men det skedde, berättar Pontus.


Men utmaningen hade bara börjat. Dels var man tvungen att få in kunder, dels var det nödvändigt att ganska snabbt kunna visa upp för kunderna att man faktiskt kunde dela ut en vinst till välgörenhet.


– Vi tog in så pass mycket pengar så att det även räckte till att skänka en del. Det var säkringen. Sedan var det blod, svett och tårar som låg bakom att konceptet fungerade.


DSC_7374_webb

Vd Pontus Winberg trivs så bra på Godel att han inte vet om han kommer att kunna byta arbete i framtiden. 


Ingen dold agenda

Sedan starten för tolv år sedan har Godel genererat 45 miljoner kronor till välgörenhet – nästan en fem gånger så stor summa som en gång donerades till företaget.


– Vi valde redan från början att inte se oss själva som världsförbättrare, utan vi tror att våra kunder kan och vill lika mycket som vi, säger Pontus.


Han påpekar att det ska vara tydligt att det inte finns någon dold agenda, eller att man är partisk mot någon specifik organisation. Därför får kunderna själva välja hur vinsten ska fördelas mellan nio olika välgörenhetsorganisationer. En kund, en röst.


Eftersom affärsmodellen är så unik(kanske till och med världsunik) behöver den förklaras, menar Pontus. Många tror nämligen att det är för bra för att vara sant, att det inte är så fint som Godel själva påstår.


– Att prata om vår affärsidé och verksamhet på ett tydligt sätt är lite klurigt. Många tror till exempel att bara för att vår vinst går till välgörenhet är vi per automatik dyrare, och frågar sig varför de inte själva kan skänka pengarna direkt i stället.


Man tror att Godel gör ett påslag på kundfakturan och att det är detta påslag som går till välgörenhet.


– Det är otroligt viktigt för oss att förtydliga att så inte är fallet. Vi är definitivt en av de mest prisvärda aktörerna på marknaden, fastslår Pontus och tillägger:


– Varje kund som vi har sparar dessutom ungefär 700 kilo koldioxid per år, bara för att man valt oss som elföretag.


Men oavsett hur miljövänlig el man har är trots allt det allra bästa för miljön att som kund försöka minska sin elförbrukning.


– Vår elprodukt har inga påslag. Som kund betalar man i stället en fast månadsavgift, så krasst tjänar vi inte mer pengar om kunden förbrukar mer el. Därför kan jag rak i ryggen säga att vi gärna ser att våra kunder minskar sin elförbrukning.


”Känslan växer på mig”

På pappret är Godel ett vanligt aktiebolag, som fungerar på många sätt som konkurrenterna. Utrymme för investeringar finns, till exempel i system personal och utbildningar. Men riktigt stora investeringar finns inte i företagets värld eftersom vinsten aldrig kan nyttjas av verksamheten.


– Vi spelar på en vanlig kommersiell marknad med alla regler och icke-regler som finns. Men ser man in i vårt bolag ser det extremt annorlunda ut. Till exempel har jag aldrig varit i närheten av den kultur och genuina drivkraft som finns här. Alla medarbetare är här for the greater good, inte för sin lön eller titelklättring, säger Pontus.


Sedan han tog över vd-posten i september 2015 har denna företagskultur vuxit på honom.


– Nu är känslan så kraftfull att jag inte vet om jag kommer kunna byta arbete någon gång. Vår affärsmodell lämnar inget utrymme för att vi ska kunna ha en massa fuffens för oss. Alla är och måste vara ärliga och transparenta. Det är varje företags dröm att uppnå – och det har vi i företagets DNA.


"Produkten vi säljer är inte den senaste mobilmodellen som man drömmer om, utan el som är bland det sista du vill fundera på."


Återaktivera Åberg?

Godel är, med sina knappt två procent av elkunderna, en förhållandevis liten aktör på den extremt konkurrensutsatta elmarknaden. Storleksmässigt är man nummer 14 av drygt 130 företag. Men varumärksmässigt ligger man i topp fem. Mycket tack vare Lasse Åberg som tidigt designade och skänkte företagets logotype, samt har ställt upp gratis i Godels reklamfilmer flertalet gånger.


Efter en stark tillväxt under de första åren har Godel sedan 2010 backat några andelssteg på marknaden. Tillväxt kostar pengar, så när företaget hade kommit upp i en viss mängd kunder såg man till att räkna ut hur mycket man faktiskt kunde skänka till välgörenhet – och samtidigt kunna upprätthålla en god ekonomi.


En stor utmaning för mindre elföretag är också själva produkten. Pontus menar att hur rolig man än gör elen kommer den aldrig bli tillräckligt rolig för att folk ska reflektera över den en längre tid.


– Produkten vi säljer är inte den senaste mobilmodellen som man drömmer om, utan el som är bland det sista du vill fundera på.


Det i kombination med den extremt låga marginal som finns i branschen gör att det är svårt att få råd till att nå ut till människor på det sätt man egentligen skulle önska.


– Men vi är ett välmående bolag i dag som har möjlighet att ta nästa steg i tillväxten, och då måste vi bli bättre på att förmedla vårt budskap till elväljaren. Det är en stor kommunikationsutmaning eftersom det helst ska ske på endast fem sekunder.


Tidigare har man försökt attrahera allt och alla, vilket visat sig vara både svårt och ganska ineffektivt.


– Därför har vi tagit en tydligare riktning i vilken position vi vill ha och riktar oss nu mot 20 procent av marknaden, men med lika stor personalstyrka och lika stora medel, så jag tror att det kommer att ge stor effekt, säger Pontus förhoppningsfullt.


– Sedan behöver vi få ut Lasse Åberg igen, eller kanske till och med en ny Lasse Åberg, som ska förmedla vad Godel ska vara de närmaste fem åren.


Sveriges enda oberoende miljömärkning av elenergi

Bra Miljöval märker enbart el som kommer från förnybara källor och även dessa ska uppfylla hårda miljökrav. Exempelvis måste vattenkraft följa vattendragens naturliga vattenflöden, vindkraft får inte stå i känsliga naturområden och biomassa måste komma från miljögodkända avverkningar. Förutom att garantera elens klimatsmarta ursprung och hållbara produktion går också pengar för varje såld kilowattimme el märkt Bra Miljöval till olika projekt för att reparera miljöskador och minska elanvändningen genom energieffektivisering. Grundkravet är att all el ska vara förnybar, men vi ställer hårda krav även på den förnybara elproduktionen. Detta gör Bra Miljöval till en av världens tuffaste miljömärkningar.

Källa: Naturskyddsföreningen


Läs mer...

2017-02-15 14:30

173034 HH1

Gotländsk gårdsidyll på Hallfreda hotell

Artikel Hallfreda Hotell ligger på en av Gotlands största gårdar med anor från 1300-talet. Hotell drivs av Kerstin Bramford och Karin Bramford. Gäster från alla världens hörn uppskattar den lugna och vackra miljön...
174051 25R&K2

En mäklarbyrå med miljöengagemang

Artikel Sedan förra sommaren har fastighetsmäklaren Johan Leijonhufvud cyklat 250 mil mellan sina visningar och därmed uppnått det årliga målet. Hans mäklarbyrå ”2.5 RUM OCH KÖK” är en föregångare och har tagit...
DriveNow_puff

Dela bil?

Carsharing är ett växande alternativ till egen bil.

DSC_7374_webb_puff

Går mot strömmen

All vinst till välgörenhet – Godels unika affärsmodell skapar många frågetecken. 

Träning_puff_webb

Kom i form – vid en sten

Fem enkla övningar för en finare figur.

Arkiv