_Stoaf bild1

Stockholms affärsänglar – investerar i unga, innovativa företag

Stockholms Affärsänglar, Stoaf startade som ett experiment med en önskan om att lära sig investera i svensk start-ups. Mitt i finanskrisen 2008 slog sig fyra tyngre kompetenspartners samman och genomförde i samarbete med tio andra partners sin första investering i slutet på följande år. Och på den vägen var det. I dag, 9 år senare, är man 50 delägare i sitt andra fondbolag och har investerat i totalt 24 bolag. Nästa stora satsning kan göras i ditt företag!

Stockholms Affärsänglar är ett kvalificerat venture företag som drivs av ängelinvesterare som uppmuntrar sina partners att privat investera i unga tillväxtbolag tillsammans med företagets investeringar. Anette Nordvall har varit partner på Stoaf sedan 2011 och investerar sin tid och sitt egna kapital i andras affärsidéer. Hon har deltagit i både investeringskommittén och objektskottet är Stoafs mest flitiga delägare ute på arenor och spana efter nya investeringsobjekt. Anette är själv entreprenör och har genom åren både startat och lagt ner många bolag.


Grunden för Stoaf, menar Anette är att alla partners är intresserade av att förstå hur man blir en bättre investerare. Och hur man samtidigt kan hjälpa bolag att växa och komma vidare. För att göra detta möjligt erbjuder Stoaf alla sina änglar interna utbildningar.


– Vi ska snabbt kunna se vad som har potential och ha en så likvärdig bedömning av vår portföljhantering som möjligt. Det vill säga vad vi investerar i och varför. Vi har vissa grundkriterier att utgår ifrån inför varje investering, säger Anette.

 

_Anette2


Hur blir då ditt företag intressant för Stockholms Affärsänglar? 

Stoafs geografiska område är Stockholm och ett krav är därför att ditt bolag är beläget i huvudstaden eller max två timmar bort med bil eller tåg. Vi vill ta styrelseposition, säger Anette och prioriterar därför att ha relativt nära till våra bolag för frekventa besök.


– Vi tittar väldigt sällan på annat än det som är vårt område – medicinteknik, bioteknik, IT och ny teknik. Vi fokuserar på om tekniken är skalbar och om du har ett marknadsförsprång för att du har en djupteknik eller om du har ett marknadsförsprång för att du enbart har en ny tagning på marknaden. Det viktigaste är inte ”first to market” utan ”best to market”, säger Anette och fortsätter:


– Skulle det inte vara tekniktungt, hur kan det då förändra marknaden? Är det en praktisk lösning och är den unik på något sätt?


Det mesta handlar alltså om tekniken bakom iden och vilken fas bolaget är i. Att redan ha betalande kunder är inget måste för att Stoaf ska tro på just din ide, men du behöver ha ett researchkoncept som löser någonting som kan anses viktigt. Kan till exempel tekniken förändra eller påverka någonting? Kan den vertikal du befinner dig i idag påverka andra vertikaler och vem kan dra fördel av denna innovation i ett andra eller tredje led?


– När vi sedan tittar på investeringsobjekt har vi som första utgångspunkt att vi vill ha 10 gånger i utdelning på en startinvestering i ett startobjekt värderat till under 10 miljoner kronor. Detta på en exit efter 5 till 7 år. Vi har gjort större och mindre startinvesteringar och bjuder in delägare att addera efter egna beslut. Värderingen är alltid en förhandlingsfråga.

 
Det är inte helt ovanligt att Stoaf vid en första investering går in med ett begränsat kapitaltillskott. Det beror på att informationen om start-ups ofta är kvalitativ och möjligheterna att bedöma kvaliteten på entreprenörslaget ofta uppstår efter att ha arbetat med dem under uppstarten. 


– Förutom att investera kapital för att hjälpa till med tillväxt och affärsstrategi kan vi också investera kompetens. Kompetens som kan bestå av företagets affärsområde, som marknadsförings- eller säljspecialister, en tillfällig ställning som deltidschef, eller som finansiell konsult, säger Anette.


_Stoaf bild2


Etablerar i dagsläget en tredje fond

Stoafs första fond ”Stoaf I” lanserades 2008 och stängdes för nya delägare på hösten 2012, efter att ha nått 20 delägare. När den stängdes 2013 hade den fonden 11 investeringsobjekt. I april lanserades nästa fond ”Stoaf II” och flertalet partners gick in också i den.


Nu etablerar Stockholms Affärsänglar en tredje, betydligt större fond vid namn ”Stoaf Scitech Fund III” och räknar med att den ska vara klar för sin första investering senare i år. Anette och ett tjugotal partners har redan bestämt sig att gå med i fonden. I likhet med bolagets två tidigare föregångare tänker även denna ta sikte på start-ups verksamma inom ny avancerad teknik inom IT, industri, life science och gärna forsknings- och utvecklingsbaserade.

 _Stoaf bild1


Anette Nordvalls tips och råd till dig som vill starta eget:

Skissa fram en ide och granska sedan marknaden. Gör en marknadsundersökning för att se om tjänsten eller produkten redan finns och hur den i så fall är utformad.  


På vilket sätt är då din ide mer lönsam?

Starta endast ett bolag om du tror att du har en produktidé som antingen är unik eller som kan vävas samman med funktioner som inte gjorts tidigare eller som kan göras bättre.

  • Är din produkt/tjänst något andra verkligen behöver. Vem är då användaren? 
  • Så fort du kräver ett utlägg av mottagaren, alltså att din tjänst/produkt kostar ställs andra och högre krav.
  • Testa iden på användaren innan du satsar helhjärtat. Man är generellt dålig på research och borde undersöka i minsta detalj innan man startar upp sitt bolag.


  • Se till att ha en buffert innan du säger upp dig från ditt arbete och tar nästa steg. Det tar tid att driva igenom en ny ide och att ha tillräckligt med kapital. Är du osäker, ta hjälp. Det finns mycket information och bra kurser att tillgå.
Läs mer...

2017-12-11 12:45

184039 JM&A1

Jokkmokksföretag första-handsval i Stockholm

Artikel Jokkmokks Mark & Anläggning AB, ägs av Lennart Nilsson. ”Jag kom hit av en tillfällighet för några år sedan. Jag hade ett markföretag hemma och kom för att hjälpa till med ett tre-veckors-projekt här...
183102 SFM5

Stockholms Företagsmäklare AB - Stockholms ledande restaurangmäklare

Artikel Stockholms Företagsmäklare AB är en professionell företagsmäklare och rådgivare specialiserade på försäljning och värdering av restauranger och caféer i Stockholm. Lasse Heino – en före detta handlare...
__MG_9672

Från förort till finrum

Bröderna Güven driver stans bästa krogar

_Skincity-pressbild

Eldsjälen bakom skönhetsimperiet

Professionell hudvård online

Welcome Webb3

Welcome App

Digitaliserad integration

Arkiv