192046 CA1

Advokatbyrån som svarar på studs

Service och tillgänglighet. Snabba frågor får snabba svar. Creo Advokater i Stockholm vill förenkla i den snåriga juridiken och sänka tröskeln till att be om den hjälp du behöver.

      – Vi arbetar primärt med fastighetsrätt och tvistelösningar. Vår processvana är stor med över tiotusen tvistemål, säger Jörn Liljeström, en av grundarna till Creo Advokater AB. Liljeström har tidigare arbetat inom HSB, under fastighetskrisen. Vilket har bidragit med en ovärderlig och tung erfarenhet från, vad han beskriver som, ”andra sidan”. 


Många stockholmare idag ligger i tvist gällande bostadsrättsköp i nyproduktion. Jörn Liljeström är en av de namnkunnigaste vad gäller att ta hand om den här typen av problem med kunder som önskar häva köpet av olika anledningar.

        – Det kan vara att produktionen drar ut på tiden. Några köpare kanske hinner skilja sig innan bostaden är klar för inflyttning och ytterligare någon kanske blir av med jobbet under produktionsprocessen. Vi får många förfrågningar från privatpersoner om vilka möjligheterna är att häva den här typen av köp.


Liljeström startade Creo Advokater AB tillsammans med arbetskamraten Nathalie Ripén. De upplevde att de vill jobba annorlunda mot den gängse kultur som gäller på de flesta advokatbyråer idag. De började med namnet.

        – Många advokatbyråer använder sina efternamn som bolagsnamn. Vi ville ha något annorlunda, något som beskriver våra värderingar, berättar Ripén. Vi fastnade till slut för ”creo”, i betydelsen att skapa möjligheter och att tänka kreativt. Ordet betyder även ”jag tror” på spanska. Tro och tilltro till de möjligheter som finns och att hitta den bästa lösningen, samt att även ha en tilltro till varandra.


På byrån arbetar medarbetarna två och två. Dels för att effektivisera samt stötta varandra, men även som en backup. Vilket även gynnar klienterna.

         – I den service vi vill ge ingår det att vara tillgängliga. När du som klient har ett problem vill du ha något som är användbart snabbt. Vi vill ge svar som träffar problemen direkt, som kommer på studs. Ett användbart och snabbt svar, istället för teoretiskt och långsamt.


Det arbetssätt vi har idag är just att man bara ska kunna lyfta luren för att ringa. Vi ger praktisk hjälp i en praktisk situation, med konkreta och användbara råd.


Liljeström och Ripén uppmanar dig att kontakta en jurist för att be om råd om du har en affär framför dig och du känner orosfjärilar i magen. 

         – Det är snårigt med juridik. Som privatperson kanske du har en tvist under en livstid. Vi arbetar med tvister dagligen, ofta för olika företag som återkommer med olika frågeställningar. Det gäller att veta vad som fungerar i realiteten. Det kan vara svårt att veta vad som är möjligt och även svårt att veta vad du som klient egentligen vill. En av de vanligaste frågorna vi ställer är ”vad vill du uppnå?”. Vi på Creo vägleder våra klienter till sina konkreta mål.  


Det är två glada kollegor med hög energi och lätt till skratt som sitter framför mig. Atmosfären är öppen, inkluderande och hjärtlig. Det känns att de menar det de säger. De vill göra det enkelt. Som fortsättning på citatet om användbara råd lägger Liljeström till:

         – Det gäller att hitta det bästa valet nu för våra klienter – som håller möjligheterna öppna för en bra framtida lösning. 

2019-07-02
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies