EM_ Agenda Advokatbyra°_02
4 min lästid

Agenda advokatbyrå väljer att ligga i framkant

När pandemin bröt ut fick traditionella branscher snabbt ställa om för att anamma tekniken. Då många byråer var eftersatta, var andra redan i gång. Som ett led i en mer hållbar tillvaro och en strävan efter att ligga i framkant samt i linje med sina klienter, fokuserade Agenda advokatbyrå på teknisk utveckling redan innan pandemin.

– Är det vettigt att resa tiotals mil för en process? Vi kontaktade domstolsverket och fick en direktlinje till Sveriges alla domstolar redan innan pandemin bröt ut. Det var okomplicerat och handlade främst om en vilja till förändring från vårt håll, berättar advokat Hanna Pontén Brattgård som är delägare och vd för Agenda.


Agenda advokatbyrå grundades 1996, som en utbrytare från två andra byråer. Fram till år 2020 gick byrån under namnet Ahlford advokatbyrå. Nytt namn, nya lokaler och en avknoppning senare, med sina tjugotalet medarbetare är Agenda advokatbyrå nu en av Uppsalas största affärsjuridiska byråer.

 

– Byrån har en lång tradition av teamarbete och true partnership, utvecklingsdriv, närvaro i näringslivet och ett fokus på långsiktiga klientrelationer. 2018 insåg vi att vi måste tänka om och tänka större. Hur ska vi möta framtiden? Vi behövde ett generationsskifte och rätt förutsättningar för tekniska verktyg som gjorde att vi kunde ligga i linje med klienternas behov, fortsätter Hanna.


– Idag är vi fortfarande inriktade på affärsjuridik, med samma affärsområden men med den stora skillnaden att vi är betydligt mer snabbfotade. Vi kan springa när det brinner i knutarna likväl som lägga stort engagemang och resurser på en analytisk och strategisk rådgivning, berättar advokat Tina Edh som är delägare på Agenda.




Agenda är specialiserade inom fastighetsbranschen, life science, ägarledda företag och offentlig sektor. Byrån är väl förankrad i Mälardalen men har även klienter runt om i landet. Dessa kan vara små nystartade life sciencebolag som är nyss avknoppade från universitetet, till stora kommersiella fastighetsbolag eller kommuner. Att vara nära branscherna, kunna marknaderna som klienterna verkar och växer i, förstå konkurrensfördelar och kunna förutse fallgropar är Agendas signum. 


– Proaktiv rådgivning är en stor del av vår roll idag, vid sidan av rent juridiskt arbete. Vi väljer att inte endast vara nischade i sakfråga, utan finns med i klienternas utvecklingsresa och i de utmaningar som de ställs inför oavsett om det handlar om tvister, transaktioner, associationsrätt, avtal eller affärsjuridisk rådgivning, säger Tina och Hanna fortsätter:


– Vi är så mycket mer än bara jurister, vi är partners som hjälper affären framåt. När vi får komma in i ett så tidigt skede som möjligt kan vi bidra som mest och vår expertis kommer till sin rätt. För att kunna ligga nära våra klienter behöver vi även vara väl förankrade i näringslivet, vilket gör att vi ofta rör oss i nätverk och är duktiga på att ta positioner för att kunna vara med och påverka. Vi uppmuntrar öppet till ett samhällsengagemang och är uthålliga även när det känns motigt. Vi är bland annat engagerade i Ung Företagsamhet, företagsinkubation och projektet Världsklass. Även om vi förmodligen är ett av de minsta bolagen i Världsklass så vill vi öppet vara med och stötta Uppsalas näringsliv. Nytt namn, nya lokaler och en pandemi. Agenda fick en utmanande start men siktar på att fortsätta att ligga i framkant. 


– Vi hade inflyttningsfest på en torsdag och måndagen efter var kontoret stängt. Det var en tuff start men vi är förvånade över hur snabbt vårt namn och bolag satt sig. Nu har vi växt med antal medarbetare och vi kommer att fortsätta att växa. Fokus är att bli än mer hållbara för både miljön och medarbetarna. Vi sätter i gång interna processer och vill tänka mer nyanserat i hur yngre generationer ser på sin arbetsplats och vilka utvecklingsmöjligheter som de behöver.

 

– Även om mycket hände på en och samma gång fick vi ett försprång då vi var mer digitala än våra branschkollegor redan innan pandemin. Däremot tycker vi att det är viktigt att klienterna alltid får en individuell rådgivning utifrån sina behov. Vi brukar säga att vi har affärsjuridik för affärsframgång, vilket innebär att vissa möten lämpar sig bäst i fysiskt format medan andra i digitalt. Det är viktigt att inte underskatta värdet av fysiska relationer, speciellt då vi jobbar långsiktigt och nära klienterna, avslutar Hanna. 

2021-11-23
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies