122175.LinusBilar.bild1

Bilintresset i centrum

Att Andreas Dahlström skulle bli bilhandlare var inte direkt någon högoddsare, intresset för motorer har funnits med sedan barnsben. Han och fruns företag Linus Bil utanför Stockholm säljer begagnade familjebilar av god kvalitet.

Den som kände Andreas Dahlström som tonåring borde inte bli förvånad över att han i dag driver en egen bilförsäljning och rekondverksamhet. Som 12-åring reparerade han mopeder och sålde dem vidare. Tre år senare gick han över till fyrhjuliga fordon och han sålde sin första egenhändigt reparerade bil när han endast var 15 år gammal. 

– Min pappa höll på mycket med jänkare, det var så jag halkade in på det. Bilintresset har alltid funnits där, säger Andreas.

 

Nu har det snart gått tolv år sedan han tillsammans med sin fru startade Linus Bil, döpt efter deras son. Med bas i Stuvsta i Huddinge utanför Stockholm köper och säljer han främst begagnade familjebilar.

– Vårt mål är att möjliggöra för kunden att göra en bra affär. Vi försöker hålla nere priserna så mycket vi kan och tror att det bästa säljknepet är ärlighet. Nöjda kunder kommer tillbaka och det tjänar man på i längden.

Och det verkar som att strategin fungerar. Många av Linus Bils kunder är just återkommande stamkunder, som byter in sin bil efter ett par år när det är dags att köpa en ny.

– Att så många kunder väljer att komma tillbaka till oss år efter år och att många nya kunder hittar hit genom rekommendationer ser vi som ett oerhört gott betyg, säger Andreas.

 

Företaget lockar även kunder mer långväga ifrån. I Sverige kommer många kunder från norr, till och med så långt norrut som Haparanda. Dessutom har företaget många finska kunder.

– Jag brukar åka och lämna bilen vid färjan så att kunden bara behöver gå av och hämta nyckeln.

Som kund utan gedigna motorkunskaper kan det vara svårt att veta vad man får när man köper en begagnad bil. Andreas brukar uppmana sina kunder att anlita Motormännen för ett oberoende test av bilen, eller att köra den till sin verkstad så att de kan kontrollera kvaliteten, innan köp.

– Bilförsäljare har inte det bästa av rykten och jag tycker att det är naturligt att kunden inte bara ska lita på vad jag säger, utan behöver ett oberoende utlåtande också.

2012-08-30
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies