bild01

Digital marknadsföring: Från optimering till annonsnätverk

Trots att internet är en stor del av vårt dagliga liv, både som privatpersoner och entreprenörer, är kunskapen om digital marknadsföring och hur man syns på nätet liten. De flesta är medvetna om att det är viktigt att synas på olika kanaler, t.ex. genom sin webbplats och på sociala medier. Men det handlar inte enbart om att synas. Det handlar också om att förmedla ett innehåll.

En presentation av varumärket

En digital marknadsförares främsta roll är att skapa varumärkeskännedom. Detta är ett omfattande arbete eftersom det handlar om att synas på rätt sätt. Rätt sätt innebär ett sätt som kunderna uppskattar. Om kunderna inte finns på sociala medier finns det inget behov av att finnas där. Om de bara finns på plattformar, som exempelvis Facebook, kan det räcka med att synas där. Informationen som förmedlas ska sedan vara tillräcklig för att personen som läser vill veta mer. Den ska vara koncis samtidigt som den är tilltalande utan att vara beordrande.


För att sprida information om varumärket behöver innehållet optimeras. Det innebär att marknadsföraren måste tänka på sökoptimeringen för att se till att företaget syns högt på sökmotorernas listor. Om företaget har en tillräcklig budget kan det vara en idé att optimera sin sökmarknadsföring. Det innebär att företaget betalar för att synas högst upp på sökmotorerna, men att de kommer att märkas som annonsering.


Källa: Unsplash


Informera och rekommendera 

Det bör finnas en tydlig tanke bakom varje företags synlighet på nätet. Den här tanken grundar sig i att generera intäkter. Oavsett vilken produkt eller tjänst som marknadsförs är det viktigt att kunderna, och framför allt de potentiella kunderna, kan ta reda på vad det är något, vad det kommer att göra för dem och varför de behöver det. Ytterligare en viktig fråga som bör besvaras är varför de ska välja just er som företag. För att lyfta fram den här informationen är ett vanligt tillvägagångssätt att presentera den genom andra. Den här typen av marknadsföring kallas för affiliate.


Affiliatemarknadsföring innebär att ett företag använder sig av andra personer, t.ex. bloggare eller webbplatser, för att marknadsföra deras varumärke eller produkt. Dessa kompenseras sedan när en kund köper något efter att ha gått via deras plattform. Affiliate är ett vanligt sätt att marknadsföra producenter och e-handlare. Sajten Nätcasino vet att nästan alla spelbolag och online casinon är kopplade till så kallade affiliateprogram eller annonsnätverk. Dessa program skickar ut vilka länkar som ska användas i marknadsföringen. De håller sedan koll på hur många klicks varje länk får och om de leder till att en spelare registrerar sig och börjar att spela på casinospelen. Affiliate är ett sätt att fördjupa marknadsföringen. Produkter och tjänster blir mer verklig när andra personer pratar om dem. Alla företag hävdar att deras produkter är bra, men att få höra det från någon annan kan ge informationen mer trovärdighet.


Källa: Unsplash


Undersökningar har visat att kunderna väljer med ögonen först. Om en reklambanner eller en webbsida inte är visuellt tilltalande kommer det inte att spela någon roll vad den innehåller. Däremot räcker det inte bara att vara tilltalande. Digitala marknadsförare måste samla det bästa från båda världar och se till att synligheten, och informationen, finns på lämpliga plattformar och i flera utföranden.

2020-06-16
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies