Bild 1 enterprise

E-handeln gör som spelbolagen: Satsar mobilt

Framtiden är mobil. Detta har varit känt inom affärs- och nöjesindustrin i ett antal år. Mobilen prioriteras redan över andra enheter och mer än 90 procent av Sveriges befolkning har en egen smarttelefon. Casinobranschen var bland de första att erbjuda sina tjänster i mobilen och idag är det ingen skillnad mellan att spela på en dator eller portabel enhet. Inom e-handeln sker majoriteten av alla webbplatsbesök i mobilen. Däremot har olika handelsbranscher varit olika framåt med att prioritera försäljning i mobilen.


Alla casinospel i mobilen

Spel och vadhållning blev tillgängligt i mobilen i början av 00-talet, men det var först när smarttelefonen kom som det verkligen började att lanseras mobila casinosajter. Idag får spelare samma upplevelse i mobilen som på en dator eller surfplatta. De kan spela på live casino och betfair slots, oavsett var de befinner sig. Live casino har ökat i popularitet sedan det lanserades 2006. Fördröjningen är minimal och bildkvaliteten följer dagens höga standard. Det går att spela på bordsspel som blackjack och roulette, såväl som hold’em, baccarat och dragon tiger. Spelautomaten var ett av de första casinospelen som gick att spela mobilt. Idag finns den populära automaten i hundratals olika varianter och samtliga är tillgängliga i mobilen.


Fler e-handelsbesök i mobilen

E-butikerna har börjat att inse att konsumenterna vill handla i mobilen. Enligt en studie från 2019 skedde två tredjedelar av all e-handelssurf mobilt. Däremot var det fortfarande fler som genomförde sina köp på en stationär eller bärbar dator. Framtidsutmaningen för e-butikerna är att se till att deras besökare genomför köpen i mobilen, och inte bara fönstershoppar.

Detta kan komma att ske utan att e-butikerna behöver anstränga sig mer än att skapa användarvänliga plattformar med smidiga gränssnitt. Mobilen har blivit en allt populärare enhet att betala med. Betalmetoder som Swish används av 7 av 10 svenskar. Dessutom använder fler Mobilt BankID, jämfört med andra versioner av e-legitimationen, när de ska genomföra betalningar med t.ex. kreditkort. Detta visar rapporten Sverige Betalar. I takt med att det blir enklare att betala med mobilen, desto mer troligt är det att den mobila e-handeln kommer att öka.



Källa: Unsplash


Intäkterna från mobil e-handel ökar 

E-handel via mobilen drar fortfarande in lägre intäkter än handel via andra enheter. Faktum är att mindre än 50 procent av den totala handeln sker i mobilen. Vissa branscher har kommit längre med sin mobila anpassning. Kläd- och skönhetshandeln var tidiga med att erbjuda sina produkter via appar eller mobilanpassade webbsidor. Majoriteten av deras intäkter har kommit in från handel i mobilen sedan 2017. I början av 2019 registrerade elektronik- och fritidshandeln att över 50 procent av deras intäkter kom från kunder som handlade i mobilen. Vid samma tidpunkt noterades det att hem- och inredningsbranschen hade lägst intäkter från mobilen.


Källa: Unsplash


Varför det har tagit olika lång tid för olika branscher att satsa mobilt är ett frågetecken. Casinosajterna har haft en stor framgång sedan deras lansering i början av 10-talet, och nu följer e-handeln. Det är tydligt att fler branscher väljer att erbjuda sina produkter och tjänster i mobilen. Detta kan ses som en naturlig övergång, eftersom dagens kunder generellt föredrar mobilen framför både dator och surfplatta.

Läs mer...

2020-10-15 08:00

205025_2

Behandlingshem med individen i fokus

Artikel Hos Colosseum Behandling ser man verkligen till individen. Här får ungdomarna lära sig nya saker som att odla, aktivera sig genom att vara ute i skog och mark samt delta i aktiviteter som Yoga och Chi...
204046_1

Hur väl känner du din kund?

Artikel För att öka bolagets intäkter vill företag ofta nå ut till nya, och fler, kunder. Men det är sällan den monetära effekten motsvarar de investeringar man då måste göra. Vad händer om företaget istället...
naim 4

Superdesignern Naim Josefi

Skapar magi.

_Jimmy1

Jimmy Schönning

Njutbart hemma!

6

Löwengrip

Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

Arkiv