EM_lindahl-lon-redovisning_01

Familjär redovisningsbyrå i Uppsala

Hos Lindahl lön & redovisningskonsult AB får kunderna ett nära samarbete med sin konsult. Här får de matnyttiga tips och råd och genom digitalisering en bra inblick i sin egen verksamhet.

Med lång erfarenhet och en vision med att alltid jobba nära sina kunder, startade Annelie Lindahl redovisningsbyrån som på bara några år har vuxit och blivit en omtyckt aktör på marknaden. 


Annelie som har lång erfarenhet av löner och redovisning, är utbildad redovisningsekonom och har jobbat som anställd på flera företag innan hon beslutade sig för att starta eget. Under tiden som anställd studerande hon och blev även auktoriserad lönekonsult via SRF.  


När hon startade bolaget 2015 började hon med att jobba hemifrån i mindre skala men allteftersom kundskaran växte beslutade hon sig 2018 för att flytta in verksamheten på ett kontor och börja anställda. För två år sedan anställde hon Moa som nyligen också blivit delägare i företaget och utökade med ytterligare en anställd redovisningskonsult i augusti 2020. Kontoret ligger beläget i Librobäck strax utanför Uppsala. 


– Det är enkelt för kunderna att svänga förbi här. Dessutom har vi några av våra större kunder i området, säger Annelie.


Deras kunder är verksamma inom flera olika branscher men en stor del består av företag inom byggbranschen. 


– Vi har stor erfarenhet inom bygg och kan de system som är användbara för byggföretag och som de använder sig av, säger Annelie.



Annelie, Moa och Therese.


Rådgivning genom coronapandemin 

Det gångna året har varit intensivt för Lindahl lön & redovisningskonsult, då det handlat om mycket rådgivning i och med de olika hjälppaketen från staten. 


Annelie berättar att deras kunder består av många mindre företag, som påverkats snabbt och drabbats av likviditetsbrist. 


– Många av företagen är beroende av pengarna från staten. Vi har gett och ger företagen mycket information om de olika paketen. Vi delar också med oss av många tips, vad verksamheterna kan vidta för åtgärder för att ta sig igenom detta.


När man ska anlita en redovisningskonsult tycker Annelie att man delvis ska gå efter referenser men också välja efter personkemin. 


– Det absolut viktigaste och som råder i vår verksamhet, är att man litar på varandra och har en familjär kontakt. Kunderna ska kunna höra av sig med frågor som kanske ligger något utanför verksamheten och vi hjälper till så långt vi kan, menar Annelie. 


Annelie, Moa och Therese tycker att det är viktigt att jobba nära sina kunder. 


– Vi tycker att det är väldigt viktigt med transparens i samarbetet. Även om man bara lämnar papper en gång per år ska man kunna få veta vad som händer. Kunderna vill inte göra redovisningen själva, därför har de oss och för att kunna se hur företaget ligger till. Vi visar dem vad de olika rapporterna betyder och vad de bör tänka på, menar Annelie. 




”Kunderna vill inte göra redovisningen själva, 
därför har de oss och för att kunna se hur företaget ligger till”




Trygghet och förtroende 

De försöker alltid så långt det är möjligt att jobba digitalt med sina kunder, så de kan följa processen i företaget. När det gäller redovisningen jobbar de med gärna i Fortnox medan de flesta lönerna görs i Visma.


– Många företag har inte kommit igång med den digitala processen men vi försöker få kunderna att förstå att det inte är så jobbigt eller svårt att sätta sig in i det. Vi vill ha ett digitalt flöde där de ser processen hela tiden, menar Moa.


Under åren har redovisningsbyrån fått många nöjda kunder och en anledning kan vara deras stora engagemang som de har för sina kunder. 


– Vi upplever att kunderna känner trygghet och har ett stort förtroende för oss. Dessutom brinner vi för att hjälpa dem och känner mycket för kunder som det går dåligt för och gläds med kunder som det går bra för. När vi får nya kunder hör vi ofta att de haft rådgivare som de upplever inte varit engagerade, vilket vi verkligen är och det gör att de snabbt får förtroende för oss, säger Annelie.


Annelie och Moa vill att företaget ska fortsätta växa och siktar nu på att utöka med ytterligare två anställda inom en snar framtid. 


– Vi trivs bra tillsammans alla tre och planen har ända från början varit att Moa skulle bli delägare. Vi växer hela tiden men har ingen tanke på att bli jättestora, utan vi vill fortsätta vara en byrå med en familjär känsla och ha en nära kontakt med våra kunder, avslutar Annelie. 


2021-04-07
Dela artikel
Kontakta oss

Lindahl Lön & Redovisningskonsult AB

<br>

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies