För klarsynta kunder

Med lång erfarenhet av ögon, produkter med specialegenskaper och märken som är unika har Patrick skapat en butik som förser mångas behov. – Jag har velat göra det här länge och har inte ångrat mig en sekund sedan jag öppnade, säger Patrick.

Patrick Pierre är legitimerad optiker sedan 30 år tillbaka och haft anställning på bland annat Synsam, men för sex år sedan bestämde han sig för att bli egen och tog över Glasögoncentralen KlarSynt i Västanfors. 


      – Jag tröttnade på att vara anställd och utvecklades inte längre, därför kände jag att jag ville driva eget. 


Eftersom han tog över en befintlig butik kunde han bara gå dit och sätta nyckeln i låset den dagen han öppnade. Trots det visste han inte alls hur det skulle se ut när han tog över. 


      – Även fast det var en befintlig butik och jag hade en kundkrets från den förra butiken visste jag inte hur många jag skulle få med mig, men det var många som kom hit. Den första hösten körde jag också en kampanj som gav enormt mycket. 

 

Butiken tillhör kedjan KlarSynt, vilket betyder att Patrick äger sin egen butik men får system, material, försäkringar och mycket annat från dem.


      – Det är en stor fördel att tillhöra en kedja i och med allt man får. Trots att man tillhören kedja är man ändå fri, jag styr mina inköp som jag själv vill till exempel. 

 

Hans kundkrets är stor, hit kommer kunder både från Fagersta och från andra orter runtomkring.  Här utför de alla tänkbara undersökningar och har även kontakt med en ögonläkare på en mottagning, vilket är en stor fördel om någon kund behöver remitteras. 


En specialitet hos Patrick är kontaktlinser, vilket han både har lång erfarenhet av och tycker är intressant. Han har riktat in sig på multifokala linser, en teknik som funnits under några år. Linserna gör att användaren ser bra på både långt och nära håll.


I butiken finns många olika märken på glasögonbågar. Här finns Klarsynts egna märken, men också klassiska märken som Rayban och EfvaAttling. Patrick försöker också ta in märken som andra butiker inte har och ibland tar han bara in ett enda exemplar av ett par bågar. 


      – Då vet kunden att denne kan vara ensam inom en tjugomilsradie med att bära just de bågarna. 


Bland utbudet av glasögon finns också filter som kan användas i mörker och är så kallade nattglasögon. 


      – Många har problem med mörkret och det här är ett filter som höjer kontrasten och därmed gör att användaren ser bättre.


 I sortimentet finns också solglasögonen Maui Jim, som fungerar på liknande sätt då de höjer kontrasten vid starkt solljus. 


      – Det här är stort i USA, men inte lika stort här ännu, även om det börjar att säljas allt mer av dem. Här används också ett filter och det har hjälpt många som är ljuskänsliga. 

 

När han tog över butiken var han tvungen att säga upp den optiker som jobbade eftersom det bara fanns ett rum. Idag har han byggt ut och har kunnat anställa en optiker på nytt och har även två butikssäljare. 


      – Jag har anställt en optiker för att få tid att utvecklaföretaget. Målet var att driva verksamheten i tre år och sedan stämma av, men det har jag ännu inte hunnit göra. Det har varit fullbokat sedan jag öppnade. 

 

 

2020-01-23
Dela artikel
Hemsida

Glasögoncentralen AB Klarsynt

0223-71709

Järnvägstorget 2,
737 32 Fagersta

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies