202062_01
202062_02
202062_01
202062_02

Från idé till koncern

Silverstones historia är en riktig framgångssaga. Från en idé om att importera produkter som var på frammarsch i Sverige växte sig företaget till en koncern. Med rätt känsla för vilka produkter som är på uppgång, välja produkter med kvalitet samt god kundkontakt har de blivit en stor aktör på marknaden. – Vår affärsidé är att lagerhålla mängder av produkter åt våra återförsäljare för så korta leveranstider som möjlig, säger Claes Persson.

Under 1995 reste Claes Persson till Kina, där han fick upp ögonen för olika hydraliska produkter och han bestämde sig för att ta hem produkterna till Sverige, något han då var bland de första i Europa att göra. Senare samma år stod det klart att hans produkter skulle få vara med i kundkataloger och han bestämde sig snabbt för att fokusera på att ta in produkter och sälja dem vidare till återförsäljare. 


      – De första åren var kvaliteten på produkterna bristfälliga, så jag fick själv ta emot reklamationerna och laga dem. Jag fick ta med mig kolvar ner till Kina och visa dem hur de skulle bygga maskinerna.


1998 började dock kvaliteten förbättras och Claes satsade på att expandera och investerade i en stor lokal och året därpå hade han tre anställda. I den vevan tog han också in sparkcyklar, som höll på att bli stora i Europa och snart hade han sålt 35 000 sparkcyklar, vilket resulterade i att han ökade sin omsättning från 7 till 21 miljoner.



2005 såg Claes en fyrhjulsdriven 500cc fyrhjuling på en mässa. Han kontaktade företaget och sa att han ville ha ensamrätt på försäljningen och snart hade han agenturen i fem länder. 


      – Det blev en milstolpe i vår historia och en viktig satsning. Ifjol sålde vi 6 500 fyrhjulingar, vilket gör att vi är nummer ett i världen hos den kinesiska fabriken.


När fyrhjulingarna blev stora i Sverige var det väldigt många som köpte hem dem från Kina och sålde vidare i Sverige. Men till skillnad från många konkurrenter tog Claes även hem reservdelar, vilket var ett avgörande drag för att bli framgångsrik. 


      – Vi skapade även ett nytt användningsområde för fyrhjulingar när vi tog hem snöblad från Polen som vi skickade med gratis i försäljningen under vinterhalvåret.


ATV Sweden som är dotterbolag till Silverstone, säljer fyrhjulingarna och är nu den största i koncernen med en omsättning på 370 miljoner. ATV har nu 100 återförsäljare i Sverige och 350 återförsäljare i de fem länder som agenturen gäller.


För sju år sedan insåg Claes att det var dags att satsa på elektriska produkter och tog kontakt med en kollega i Kina som låg i framkant när det gällde produkter anpassade för den europeiska marknaden. Det visade sig vara ytterligare ett bra affärsmässigt beslut av honom. 


      – Det är en truck med alla nödvändiga funktioner som drivs av ett lithiumbatteri som är möjligt att ladda till 50% på en timme. Vi har truckarna på lager och en leveranstid på två dagar på dessa och det är något som våra kunder verkligen uppskattar.

För att kunna lägga fullt fokus på verksamheterna valde Claes att ta bort några av dem och idag är verksamheterna som innefattar fyrhjulingar och truckar hans fokus. 


Claes berättar att det kommer allt fler som importerar dessa produkter från Kina till Europa men att deras mål är att vara bäst på reservdelar, vilket ger dem en stor konkurrensfördel.


     – Det är viktigt att lyssna på kunderna och veta vad de vill ha och det har vi verkligen gjort. 

2020-06-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies