204077_01
204077_02
204077_05
204077_04
204077_03
204077_01
204077_02
204077_05
204077_04
204077_03

Kundanpassade släp med många mjuka värden

Skånesläp i Hörby har en unik bredd av bilsläp för alla möjliga branscher och tillfällen. Här kundanpassar de också släpen efter behovet, något som gjort dem till en populär aktör på marknaden. – Vår bredd gör oss unika. Dessutom är vi inte bara ute efter att sälja så mycket som möjligt, utan vårt fokus ligger alltid i att hitta den bästa lösningen för kunden, säger Magnus Haraldsson.

Skånesläp i Hörby har under fjorton år försett såväl privata kunder som företag med alla möjliga olika släp som ska passa för kundens behov. Här finns allt från de mindre släpet för trädgårdsavfall och byggmaterial till släp för hästtransport, båtar eller större gods.

 – Vi har i stort sett allt som finns på marknaden,  som olika modeller i standardutförande men vi kan också konstruera specialtillverkning för de kunder som vill ha det.

Magnus startade bolaget för 14 år sedan men då som en sidoverksamhet, främst för att importera släp för eget bruk.

 – Jag hade en verksamhet med entreprenadjobb, så när kollegor i branschen såg de rejäla och kraftiga släpen som jag tog hem, blev de intresserade. Jag började då ta hem sådana släp till de jag kände. Efterfrågan växte och sedan blev det så stort att jag började med det på heltid. 

Sedan dess har företaget bara vuxit och med tiden har de byggt upp lagret med allt fler varumärken och är nu verksamma över hela Sverige.

 – Vi är en av de större aktörerna på marknaden inom bilsläp, där vi har specialiserat oss på lite större och kraftigare släp. Tack vare vår bredd kan vi i stort sett lösa allt det kunden vill ha. 

Den största andelen kunder består av företag men även privatpersoner köper släp för eget bruk. De flesta som säljs är färdiga produkter men det händer att de då och då gör specialanpassningar.

 – Vi har till exempel utformat släp till polisen som ska passa för deras utbildningar. Då utgår vi från ett standardsläp och bygger inredningen utifrån deras behov.




Skånesläp importerar sina produkter från Holland, USA, Tyskland och Estland, men de säljer också släp som tillverkas i Sverige.

 – Vi vill kunna ge kunden det som den verkligen behöver och inte vara bunden till någon, eftersom olika tillverkare har olika styrkor.

På plats har de också en serviceverkstad, dit många lokala kunder vänder sig.

Innan en besiktning av ett släp rekommenderar Magnus sina kunder att först utföra en service.

 – Det är bättre att göra en service innan besiktning, så man kan upptäcka eventuella fel och åtgärda dem. Efter servicen erbjuder vi kunden att åka till besiktningen åt dem, så allt är färdigt när kunden får tillbaka släpet.

Magnus och hans anställda ser till att det aldrig är fullbokat i verkstaden, för att kunna ge snabb service om något skulle inträffa.

 – En kund som körde sönder sitt släp igår, lagade vi idag. Det är en service som kanske inte alla har.

Förutom en fysisk butik och ett showroom har företaget också en webbshop, där de säljer reservdelar och tillbehör. Här säljer de även släp men Magnus förklarar att det bästa är att kontakta företaget innan man som kund bestämmer sig.

 – Det är bättre att man hör av sig till oss innan, så man kan ha en konversation före köpet, då vi kan ge  råd och diskutera regler.

Företaget levererar även produkterna med egen transport. Från beställning till leverans går det ofta snabbt. Det är inte sällan som kunden har sin produkt inom ett par dagar.

Nytt för företaget är att de sedan i fjol även säljer båtar, då de var ett bra komplement till deras båttrailer och de dessutom har utrymme i lokalen för det.

 – Vi kom i kontakt med Pioner, ett märke som inte var etablerat i Skåne. Deras båtar är underhållsfria, lätthanterliga och robusta, något som vi tänkte skulle passa bra här.




Det märks väl att företaget genomsyras av hög kundservice genom att vara tillgänglig för sina kunder och alltid verka för att uppfylla deras behov. Både hos Magnus och hans personal finns dessutom en stor kunskap om alla produkter som de säljer.

Magnus vision är inte främst att företaget ska växa och bli större, utan att den goda relationen med kunderna ska bibehållas och fortsätta att vara deras främsta fokus.

 – Relationen till kunderna är viktigare än att vi ska utvecklas och växa. Målet är att vara bra på det vi gör och att kunderna ska känna att de kan lita på produkterna vi levererar samt servicen som efterföljer. Jag avslutar inte min affär när jag sålt släpet, utan så länge kunden har kvar sitt släp  har vi en relation, avslutar Magnus.

2020-09-02
Dela artikel
Webbplats

SKÅNESLÄP AB

Tel | 0415-52 90 60

Silvergatan 2, 242 35 Hörby

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies