2

Mer än bara bokföring

Hos redovisningsbyrån Universal Ekonomi AB i Uppsala kan kunder inom alla möjliga branscher få hjälp med de ekonomiska delarna men också få rådgivning.
– Vårt motto är att klienterna ska lyckas med sitt företagande och sina mål i livet. Jag sammanför även kunder med varandra om det finns ett behov av tjänster mellan dem, säger Yakob Guven.

Sedan starten 2017 har Universal Ekonomi AB vuxit med allt större kundkrets, vilket lett till att de under sommaren kommer att öppna ett kontor i både Västerås och Helsingborg.


– Vi har klienter i hela Sverige, säger Yakob Guven som är ägare.


Yakob har alltid haft ett genuint intresse för siffror och att lösa problem, vilket också gjorde att yrket blev ett givet val för honom.


– Det är väldigt givande att kunna hjälpa människor i deras unika situationer och det är något som driver mig, säger Yakob.

Idag har Universal Ekonomi fyra anställda på kontoret och företaget växer ständigt.


Deras klienter vänder sig till byrån för många olika typer av tjänster och även när de behöver hjälp med frågor som rör ekonomin.


– Vi fungerar som ett rådgivande bollplank till våra klienter, menar Yakob.


Kundanpassar sina tjänster 

Universal Ekonomis klienter består av alltifrån stora IT-bolag till mindre snickarfirmor, vilket Yakob tycker är givande. Här blir också kunderna en del av ett nätverk då Yakob kan hjälpa företag att finna varandra, som är i behov av varandras tjänster.


Universal Ekonomi som bland annat jobbar med programmet Fortnox har följt med digitaliseringens utveckling men anpassar sig även efter kunderna.


– Vissa föredrar att posta pärmen varje månad medan vi har digitaliserat andra bolag helt. Fördelen med digitalisering är att det går mycket smidigare att få in siffror automatiskt i våra system, vilket gör att vi kan spendera mer tid till att kommunicera med kunden.


De är ofta med redan från uppstarten av bolag men även i ombildningar av bolag, där deras mål är att alltid göra det så fördelaktigt som möjligt för kunden. 


Digitalisering underlättar i pandemin 

När pandemin blev ett faktum ledde det till att Yakob och hans anställda fick ännu mer att göra, för att hjälpa deras kunder med stöd och omställningar.


För att underlätta i pandemin rekommenderar Yakob alla företag att försöka digitalisera sig i så stor utsträckning som det är möjligt. 


– Att digitalisera betyder att man effektiviserar. Det är viktigt i alla branscher och kan till och med leda till en ökning för många företag. Att ha förmågan att ställa om när det blir mindre jobb på ett håll så kan man rikta fokuset på en annan del är också viktigt och kan leda till positiva effekter.


Universal Ekonomi har målet att fortsätta växa men i lagom takt.


– Det viktigaste är att vi har nöjda kunder, vilket i sin tur leder till att vi kan växa. Vi kommer inom kort att anställa mer personal när det är dags att öppna våra nya kontor.


Just kundnöjdhet är något Yosef verkligen värnar om och här ser det till att varje kund blir sedd.


– Det är viktigt att ta sig an en klient och se helhetsbilden. Kemin mellan byrån och klienten är också viktig, då klienten ska känna sig trygg med att de får bra hjälp hos byrån de valt, avslutar Yakob.

2021-06-07
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies