_adolescent-beautiful-brunette-919436

Personliga lojalitetsprogram och belöningssystem för att ge tillbaka till kunden

Relationen mellan kund och företag är viktig och den sträcker sig längre än till bara säljare och köpare. Med återkommande kunder skapas en relation, och framför allt för de som arbetar i en fysisk butik. E-handel och andra tjänster på nätet tappar den här dynamiken med kunderna.

Det finns flera sätt att visa uppskattning och ge tillbaka till återkommande kunder, och dessa sträcker sig längre än att enbart erbjuda rabatter.


Ge tillbaka och skapa en bild

Konceptet med kundklubbar och lojalitetsprogram används både inom den traditionella butikshandeln och på nätet. Men det är framför allt inom den sistnämnda kategorin som det blir extra viktigt att få med kunderna. Det är inte bara ett sätt att ge tillbaka med erbjudanden, rabatter eller förtur på realisationer. Det är ett sätt för dig att förstå din kund och få veta vad hen är intresserad av.



Bedriver du en näthandel som säljer inredning kan du skicka ut personliga erbjudanden baserat på tidigare köp med liknande produkter eller produkter som du tror att kunden är intresserad av. Streamingtjänster kan rekommendera nya serier och filmer passerat på tidigare sedda program. Som spelsajt kan du anpassa dina erbjudanden efter vilka spel spelaren föredrar. De vanligaste erbjudandena är freespins, som används på spelautomater. Dessa finns ofta med i välkomsterbjudanden och kan antingen gälla på alla spelautomater eller på utvalda, klicka här för att läsa mer. Var däremot alltid tydlig med vilka regler och villkor som gäller för dina erbjudanden. Det kommer att bespara både dina kunder och dig tid för att ställa och besvara frågor.


Lek med spelifiering

Det finns flera sätt att driva lojalitetsprogram och kundklubbar, och konceptet spelifiering används numera av de flesta nätbutiker. Kortfattat innebär det att man använder liknande koncept som finns i spel. Till exempel kan köp omvandlas till poäng. Varje köp på 100 kronor kan omvandlas till 1 poäng och när ett visst antal poäng har uppnåtts får kunden en bonuscheck eller på annat sätt belönas. Det kan sedan finnas olika nivåer som kunden kan uppnå beroende på hur mycket hen handlar för. Nivåerna innebär i sin tur särskilda förmåner som exempelvis alltid gratis frakt, inga fakturaavgifter, produkter eller inbjudningar till särskilda klubbträffar.


Var personlig

För att skapa en kundklubb som verkligen sticker ut och som passar dina kunder, gäller det att vara personlig. Precis som att verksamheten ska spegla vilka ni är som företag, ska kundklubben också göra det. Få varje kund att känna sig speciell genom att anpassa varje erbjudande eller meddelande till dem. ICA börjar till exempel alltid sina utskick till kunderna med ”hej förnamn” för att ge dem en personlig prägel. 2017 vann Cervera Club årets lojalitetsprogram för att de med hjälp av nytänkande hade skapat en klubb som både grundades på mervärden, hade aktivitetsuppföljningar och som var relevant för kunderna.



Det krävs eftertanke för att skapa en bra relation med kunderna. Det finns inga regler för hur personligt ett företag kan bli, och det är upp till var och en att bestämma vad som passar deras verksamhet bäst.

2019-05-02
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies