204004_01204004_02204004_03

Salong med kunskap och känsla

På Salong på hörnet i Lammhult råder en personlig och nästan familjär känsla. Till den fräscha lokalen och trevliga atmosfären kommer många stamkunder för att ta del av frisörerna Linda och Tinas expertis.
– Vi har många nöjda kunder som berömmer oss för att det är så lugnt och mysigt på salongen. Många gillar helhetsupplevelsen, säger Linda.

Hos Salong på hörnet råder en trivsam känsla och här får alla kunder ett personligt bemötande. 

    På salongen jobbar Linda Lindström som är ägare och även hennes anställde Tina Svensson. 

    Linda jobbade många år inom handel men bestämde sig 2007 för att bli frisör och gick då en privat utbildning. 

    – Mamma som också är frisör inspirerade mig. Efter utbildningen jobbade jag hos min mamma och när jag tagit gesällbrevet blev jag anställd hos en annan frisör under två år innan jag öppnade en egen salong. 

    När Linda öppnade salongen hade hon också en massör som hyrde ett av rummen men inte så lång tid efter att hon startat anställde hon Tina. De bestämde sig efter en tid för att göra salongen större och bara bedriva frisörverksamhet. 

    I början av 2019 gjorde Linda om lokalerna som resulterade i en stor, modern och fräsch salong. 


Till Salong på hörnet kommer både kvinnor och män, unga och gamla, både från Lammhult men också från Rörvik, Växjö och Moheda. 

    När Linda öppnade salongen fanns det fem salonger i Lammhult, något som idag har minskat till två, vilket har gett dem ett större kundflöde. 

    – Nu har vi ett mycket bättre läge än tidigare. Tack vare det har både jag och Tina börjat jobba nästan heltid. 

    Linda och Tina går ofta kurser för att hålla sig uppdaterade om nya produkter och trender.  På salongen använder de till största del produkter från det allergivänliga varumärket Hårologi, där leverantören också håller kurser med jämna mellanrum. 

    – Hårologi samlar ihop tre salonger, där vi sitter och diskuterar och får mycket tips av varandra. De kurserna får man ut allra mest av. I övrigt får vi mycket inspiration från nätet och är med i frisörgrupper, där man bollar och ger tips om olika produkter, förklarar Tina. 

    Förutom att klippa, färga och permanenta kan de även göra hårtester på salongen, så att kunden kan få ett schampoo som passar för just dennes hår. 

    – Det tycker många kunder är unikt. Har man problem med hårbotten eller att håret är glanslöst, kan vi anpassa schampot istället för att kunden går och köper en färdigblandad flaska, säger Linda. 

    Att jobba som frisör innebär att man träffar många olika kunder, där ingen dag är den andra lik.

    – Det allra roligaste med yrket är att det är så stor variation, då det ofta kommer nya trender. Nu har till exempel permanent blivit stort igen. Det är roligt att det ständigt kommer nya trender. Inom det här yrket kan man alltid utvecklas och lära sig mer, förklarar Tina. 

    Förutom att salongen har god en service har de också hög tillgänglighet, då kunderna när som helst kan boka tid via internet.

    Deras bokningssystem finns också internt i en app, vilket gör att Linda och Tina alltid har tidboken med sig.

    – Om vi möter någon kund när vi är ute handlar kan vi kolla tider direkt i appen och boka in dem, avslutar Linda. 

Läs mer...

2020-06-15 08:45

204036_01

Plattform för den internationella marknaden

Artikel Coronapandemin har minst sagt slagit hårt mot många företag genom minskad köpkraft och därmed försäljning. För att komma på fötter och bereda ny mark finns nu en plattform som hjälper svenska företag inom...
203014_03

Populär grill med unika smaker

Artikel Med stor passion för både mat och människor har entreprenören Ahmed Alqadom startat Kungsgrillen på flera platser i Växjö. Med sin mat vill han göra människor glada. – Ända från starten av den första...
    • SALONG PÅ HÖRNET
    • Tel: 0472-26 06 10
    • Adress: Jönköpingsvägen 1, 363 44 Lammhult
    Peter_webb3

    Peter Svenson

    Fotograferar världens kändisar

    6

    Löwengrip

    Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

    __MG_9672

    Från förort till finrum

    Bröderna Güven driver stans bästa krogar

    Arkiv

    © 2020, Enterprise Magazine