EM_rosthuset_01

Unikt kafferosteri

Hos Rosthuset AB finns kaffe för finsmakaren, som vill ha ut det lilla extra av sitt kaffe. Här rostas och säljs kaffe av hög kvalitet samtidigt som de också utformar specialdesignade etiketter efter kundernas önskemål.

Bakom Rosthuset AB står de två eldsjälarna Rolf Nilsson och Stefan Johansson, som båda har en förkärlek för gott och kvalitativt kaffe. I deras lokal och rosteri i Lidköping doftar det härligt av kaffebönor. Just idag har rostningen pågått hela förmiddagen, då de gjort i ordning en order åt en kund som lagt en lite större beställning. Det hela började under 2014, då Stefan som både är maskinbyggare och programmerare byggde en kafferost.


– Jag hade sett ett reportage på TV om en kille som hade ett rosteri i New York och det fick mig att bygga en egen maskin. Jag testade att rosta och snart började jag att sälja till intresserade grannar, säger Stefan.


Intresset för det goda kaffet spred sig men då Stefan jobbade mycket i Kina som konsult inom automation, hade han svårt att hinna med kafferosteriet och la därför ner det efter en tid. Rolf som jobbat som pilot inom flygvapnet under trettio år hade druckit många koppar kaffe uppe i luften och när han gick i pension vid 55 års-ålder kände han snabbt att han ville ha något nytt att göra. Han hade haft många funderingar på just kaffe och längtat efter riktigt gott kaffe, då han druckit mycket snabbkaffe när han flög Herkules under sin tid i luften. Under 2014 hade han planer på att installera en kafferost i garaget men då kommunens regler sa ifrån, tog han istället kontakt med Stefan som han tidigare bott granne med.


– Han hade maskiner och kunskap och jag hade tiden. Vi hade snart skaffat en liten lokal i stan, startat aktiebolag och bedrev butik och torghandel. Vi märkte att det fanns ett intresse och det spred sig snabbt mun till mun, berättar Rolf.

De stannade kvar i lokalen under tre år men flyttade till en annan lokal lite utanför centrum och började istället rosta och packa kaffe endast efter beställning.




Egendesignade etiketter 

Deras kunder består av både privatpersoner och företag och sortimentet säljs dels på Amalias Te och Kaffehandel och även till närliggande Ica butiker i Lidköping. Även företag som exempelvis bilfirmor brukar handla sitt kaffe på Rosthuset, då de kan få sin egen logga på kaffepaketet.


– Vår nisch är att vi trycker och ritar upp alla etiketter i Adobe och utformar dem efter kundens önskemål, säger Rolf.


Rosthuset har också en hemsida med webbförsäljning, som det finns planer på att utveckla mer.


– Vi har en vision att ha en hemsida dit man hänvisar företag, där de kan läsa om kaffet och kanske även skapa sin egen logga på paketen, säger Rolf.


Kaffet säljs i 250 och 500 grams påsar, både malt och som hela bönor.  Idag har maskinerna i rosteriet kapacitet att rosta cirka 8 kilo i timmen.


Kaffeodlingar med rättvisa arbetsförhållanden 

Deras kaffe kommer bland annat från Brasilien men också flera andra länder som Indien, Afrika, Peru och Papua New Guinea och totalt har de idag fem olika sorter.


Rolf och Stefan har full koll på vart kaffebönorna som de köper kommer ifrån för spårbarhet, varifrån kaffebönorna odlas är viktigt kriterium för Specialkaffe.


– Vi vill inte köpa kaffe där folk mår dåligt i sitt arbete. Specialkaffe är per definition ett kaffe som är schysst, gott att dricka samtidigt som det råder goda arbetsförhållanden, säger Rolf.


I framtiden finns visionen för de två kaffeentusiasterna att bege sig till Costa Rica för att besöka kaffeodlingar liksom att växa en aning, då en större produktion skulle göra att de kan automatisera i större utsträckning.


– Om vi får bättre ordning på produktionen kanske vi skulle anställa en eller två personer, avslutar Stefan.



Läs mer...

2021-07-05

Enterprise.se_Heymediapartner_03-08-2021

Anledningar varför så många spelar olicensierat

Artikel
Heymedia_02-08-20121

Sverige – landet där fika står högst på listan

Artikel
_Skincity-pressbild

Eldsjälen bakom Skincity

Annica Forsgren Kjellman ligger bakom skönhetsimperiet Skincity – professionell hudvård online.

6

Löwengrip

Från bloggare till influencer och superentreprenör. En resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan.

EM_dennis-teknikmagasinet_04

Butikschef på Teknikmagasinet

Denis Manasiev Vukotic driver Teknikmagasinet mot nya framgångar!

Arkiv

  • 2021
  • 2020
    • December
    • November
    • Oktober
    • September
    • Augusti
    • Juli
    • Juni
    • Maj
    • April
    • Mars
    • Februari
    • Januari
  • 2019
    • December
    • November
    • Oktober
    • September
    • Augusti
    • Juli
    • Juni
    • Maj
    • April
    • Mars
    • Februari
    • Januari
  • 2018
    • December
    • November
    • Oktober
    • September
    • Augusti
    • Juli
    • Juni
    • Maj
    • April
    • Mars
    • Februari
    • Januari
  • 2017
    • December
    • November
    • Oktober
    • September
    • Augusti
    • Juli
    • Juni
    • Maj
    • April
    • Mars
    • Februari
    • Januari
  • 2016
    • December
    • November
    • Oktober
    • September
    • Augusti
    • Juli
    • Juni
    • Maj
    • April
    • Mars
    • Februari
    • Januari
  • 2015
    • December
    • November
    • Oktober
    • September
    • Augusti
    • Juli
    • Juni
    • Maj
    • April
    • Mars
    • Februari
    • Januari
  • 2014
    • December
    • November
    • Oktober
    • September
    • Augusti
    • Juni
    • Maj
    • April
    • Mars
    • Februari
    • Januari
  • 2013
    • December
    • November
    • Oktober
    • September
    • Augusti
    • Juni
    • Maj
    • April
    • Februari
    • Januari
  • 2012
    • December
    • November
    • Oktober
    • Augusti