176059 HS4
176059 HS2
176059 HS4
176059 HS2

Med vilja och mål är allt möjligt

Den tidigare nedläggningshotade Hammarbyskolan Södra har på de fyra år som gått sedan man uppgick i den närliggande Hammarbyskolan Norras organisation nått imponerande framgångar. Utvecklingskurvan pekar stadigt uppåt och skolan är numera ett självklart och populärt val för familjer i närområdet.

Hammarbyskolan Södra har en historia av både framgångs- och krisperioder.  Den byggdes på 1950-talet och var då en mycket modern och framgångsrik skola som låg i framkant inom svensk skolutveckling. Själva skolbyggnaden är i dag ansedd som särskilt bevarandevärd ur ett historiskt och konstnärligt perspektiv.  


176059 HS1


Skolans nuvarande rektor Ann-Marie Bovin har arbetat på Hammarbyskolan sedan 1989.


– Jag anställdes då för att bygga upp en skola som skulle fungera som en mötesplats med många funktioner. Skola, BVC, fritidsverksamhet och parklek skulle samlas och bilda en ”skola mitt i byn”, berättar Ann-Marie. 


Av kostnadsskäl drog sig flera förvaltningar ur projektet som därmed aldrig kunde sjösättas. 


När Ann-Marie tog över som rektor för före detta Nytorpsskolan januari 2014 var verksamheten helt körd i botten. Nytorpsskolans rykte var mycket dåligt och eleverna från upptagningsområdet sökte sig till skolor i andra stadsdelar. Lokalerna var knappt fyllda till en fjärdedel och hela verksamheten akut nedläggningshotad. 


– Som tur var bestämde man sig för att skolan trots allt var viktig för området och mitt uppdrag blev att göra den till ett attraktivt val för barnen i Johanneshov med omnejd.


Nytorpsskolan bytte namn till Hammarbyskolan Södra och införlivades i Hammarbyskolan Norras verksamhet. I dag är Södra en F-9 skola med och Norra en F-6 skola. Det totala antalet elever är ungefär 1100 varav 800 går i Södra. En häpnadsväckande utveckling med tanke på att det endast gått knappt fyra år sedan Södra var på väg att stängas. 


Nuförtiden söker sig elever från andra stadsdelar till Hammarbyskolan. Något som Ann-Marie är mycket glad över.


– Eleverna i vår skola har olika sorters bakgrund och tillsammans utgör de ett Stockholm i miniatyr, säger hon. 


På Hammarbyskolan har man lång och gedigen erfarenhet av att arbeta enligt ett Reggio Emilia-pedagogiskt synsätt. 


Reggio Emilia är en pedagogisk filosofi med mer än ett halvt sekel gammal historia som utgår ifrån lyssnande, dokumentation och reflektion och enligt vilken olikheter och skilda erfarenheter och uppfattningar värderas högt och ses som något naturligt. 


– Det är ett utforskande sätt att arbeta och det är barnens frågor och inte de vuxnas uppfattning om vad som är rätt som leder framåt, förklarar Ann-Marie.  


Arbetssättet lär eleverna att alla har rätt att bli lyssnade på och är värdefulla på vägen mot skapandet av ny kunskap. Allas åsikter och erfarenheter är lika mycket värda.

– Här tolererar vi inte minsta antydan till kränkningar och vi tar skolans ansvar för att fostra demokratiska samhällsmedborgare på största allvar. Reggio Emilia-pedagogiken är en viktig del i det åtagandet, säger Ann-Marie med eftertryck. 

På Hammarbyskolan pågår en rad utvecklingsprojekt. Elevernas fysiska hälsa är ett av dem. 


– Vi arbetar för att alla elever ska delta i någon fysisk aktivitet om dagen, berättar Ann-Marie. 


Arbetet leds av skolans idrottslärare och i nuläget är det i fritidsverksamheten det mesta arbetet sker men lärarna deltar även de i processen.


– Att röra sig behöver inte betyda att man måste svettas. Det kan handla om att variera arbetsställning och att ta regelbundna bensträckare, förklarar Ann-Marie. 


Hammarbyskolan har eget tillagningskök där all mat lagas från grunden. Här trillas köttbullar och paneras egna fiskpinnar av skickliga kockar som kan allt om kostens betydelse för elevernas hälsa och utveckling.


– Två dagar i veckan serveras helt vegansk lunch vilket är bra för både den egna kroppen och vår gemensamma miljö, säger Ann-Marie. 


176059 HS3


Digitalisering är ytterligare ett fokusområde och sedan i höstas finns en anställd IT-pedagog med ansvar för att leda utvecklingen.  


– Det handlar om att utnyttja teknikens pedagogiska möjligheter på bästa sätt, säger Ann-Marie. På frågan om sina visioner svarat Ann-Marie att det för henne handlar om ett ständigt pågående arbete för att alla elever och all personal ska tycka att det är roligt och lärorikt att vara i skolan.  


– Våra elever ska veta att vi vuxna är här för deras skull och vår uppgift att förse dem med värdefulla redskap att ta med sig in i vuxenlivet, säger Ann-Marie. 


2018-01-12
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies