175022 NS2

Bullerbyskolan med äventyrspedagogik

På Nåntunaskolan i Uppsala har man satsat på äventyrspedagogik som är en metod för att träna eleverna i samarbete och ge dem en upplevelse tillsammans med den traditionella kunskapsinlärningen. Karen Natvig är rektor och berättar mer om hur de arbetar.

Skolan ser ut som om den vore hämtad direkt från Astrid Lindgrens Bullerbyn. Det är en mindre skola med 175 barn och alla arbetar tillsammans för att få till en ”alla-känner-alla” känsla. De äldre barnen är faddrar åt de yngre för att på ett bra sätt lära känna varandra. 


Vi ligger lite i utkanten och området är tryggt och stabilt. Vi lägger mycket tid på att främja goda kamratrelationer, god arbetsro och respekt för allas olikheter. Den tiden har vi å andra sidan igen, då vi har en trygg och lugn miljö i skolan. Vi kan fokusera på roliga saker, som kunskaper.  


Under parollen om att lärande är ett äventyr satsar man här bland annat på äventyrspedagogik som innebär att barnen tränas i problemlösning och samarbete. Det blir som en slags teambuilding för barn där man till exempel kan ställas inför utmaningen att gå i tåg tillsammans med ögonbindel och inte få nudda mark under tiden. Karen berättar om hur eleverna en gång per år även får ställas inför en större utmaning i en stor ”Fångarna på fortet-aktivitet.” 


Varje år får eleverna i varje årskurs ett större äventyr att bita i. Innehållet anspelar på det eleverna lär sig i klassrummet och det gäller att lösa uppdrag tillsammans i grupper. Aktiviteten är till stor del en belöning för hårt slit, men det gäller också att ha hängt med i klassrummet för att klara den. 


Arbetet med samarbete har också ett djupare värde och anknyter till att barnen lär sig mer om värdegrundsfrågor. Allt efter ålder får de reflektera både över sina rättigheter och skyldigheter i skolan såväl som i samhället. Karen har tillsammans med pedagogerna arbetat med att sätta ord på de värden som ska råda i skolan, vad dessa innebär rent konkret och hur alla på skolan ska göras delaktiga i arbetet med sin egen arbetsmiljö.


Vi arbetar hårt med att lyfta värdegrundsfrågorna hos eleverna och var och en får reflektera på sin nivå. De yngre barnen vet ju exempelvis redan att det är fel att slåss och att man ska vara snäll. Men när man arbetar vidare med frågorna lär de sig att se sig själva i ett större sammanhang och förstå sin egen del i det, avslutar Karen. 


2017-10-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies