Fördelar för såväl kunder som företaget
Många prenumererar på flera olika nyhetsbrev som intresserar dem – men vad är det som gör att epostmarknadsföring fortfarande är hett och fungerar så effektivt? Inte minst är det en win-win situation:
- För mottagaren ger det (förhoppningsvis) underhållande och lärorik läsning, med chans till bra erbjudanden på produkter som de är intresserade av.
- Den som skickar ut mejlen når rätt målgrupp, eftersom dessa personer själva valt att prenumerera på e-postmeddelandena.
GDPR skyddar mottagarnas personuppgifter
Företag måste förstås se till att följa GDPR vid epostmarknadsföring för att skydda kundernas personuppgifter och integritet, ett dataskyddsarbete som både ger företaget en kvalitetsstämpel och innebär en trygghet för kunden. För att ta emot nyhetsbrev och e-post måste man sedan införandet av GDPR aktivt ge sitt samtycke, vilket motverkar oönskade mejl i inkorgen.
GDPR innebär bland annat att företag och organisationer behöver informera om hur och varför de samlar in personuppgifter, ha koll på all denna data och systemen som hanterar den, samt utse ett dataskyddsombud som ser till att lagen följs!
Kräver intressant ämne och bra innehåll
Mejl har alltid varit ett snabbt och effektivt sätt att kommunicera. Även när det gäller att nå ut till befintliga och potentiellt nya kunder. Budskapet, informationen eller erbjudandet når kunden direkt, och kan till och med anpassas beroende på vad personen har för preferenser. Mottagaren väljer sedan själv när hon eller han vill öppna mejlet.
Men för att meddelandet med nyheter eller en kampanj ens ska bli öppnat så måste det naturligtvis vara tilltalande. Ingen blir sugen på att öppna ett e-postmeddelande med otydligt ämne eller som kan förknippas med skräppost. Om e-postmarknadsföraren lyckas med att locka till klick på mejlet så behöver även innehållet leva upp till förväntningarna, annars tappar man snabbt prenumeranter.
Hur har e-postmarknadsföring hållit sig stark?
Lyckas man med allt detta som företag, så är just e-post ännu idag ett överlägset sätt att nå ut till sin målgrupp. Sociala medier, med allt från Instagram till LinkedIn, kan vara användbart för att engagera sin publik och få följare, men innehållet man publicerar där drunknar lätt i mängden. Andra metoder, som Google Ads, är med rätt tillvägagångssätt ett verktyg för att nå ut till fler kunder, men blir snabbt kostsamt. Jämfört med e-postmarknadsföring i form av mejlkampanjer och nyhetsbrev så är det ofta mindre kostnadseffektivt.
Idag finns nämligen flera smarta tjänster, såväl som marknadsföringsbyråer och skickliga skribenter, som underlättar utskicken. Olika verktyg för att till exempel skapa nyhetsbrev konkurrerar med varandra, och har gjort att både pris och kvalitet på tjänsterna blivit bättre.
Att kunna nå ut till sin målgrupp direkt och personligt, via deras inkorg, lär fortsätta vara ett av de ledande sätten i marknadsföring. Inte minst nu när majoriteten av alla svenskar har en smartphone och får upp notiser direkt på låsskärmen när ett nytt mejl trillar in!