HC_Scandinavia7HC_Scandinavia6shopify

Företag med bredd

Med fokus på både hem och trädgård förser HC Scandinavia AB sina kunder med kvalitativa tjänster inom både städ och trädgård. Nyligen har de också öppnat en e-handel med ett brett sortiment och kvalitetssäkrade produkter.

Tim Hellberg är en entreprenör ut i fingerspetsarna. Från en idé formade han sitt företag som han sedan utvecklade med fler tjänster, då han möttes av motgångar när coronapandemin slog till.

Tim har tidigare jobbat som anställd projektledare åt ett företag, varav fem år i Stockholm och drygt ett år i Uppsala.

   – Jag har varit entreprenör i hela mitt liv och har sysslat med flera, olika saker. Bland annat har jag haft en cateringfirma, ett café och även drivit en dans- och självskyddsskola. Därför kändes det inte främmande att starta upp HC Scandinavia, då jag har stor erfarenhet av att driva företag.


Han startade först en enskild firma, som han i mars i år omvandlade till ett aktiebolag. Trots att han ändå hunnit få en liten kundbas när han startade aktiebolaget blev det tufft när pandemin kom.

   – Jag ville utöka företaget och satsa rejält men fick en tuff start då 80 procent av omsättningen försvann i samband med pandemin. Det blev jobbigt för mig och min kollega men vi bestämde oss för att köra på och satsa trots det jobbiga läget.

   Tim och hans kollega som snabbt förstod att det skulle bli svårt att få in tillräckligt med kunder enbart på städtjänster, beslöt sig för att även erbjuda trädgårdstjänster. För Tim som har en pappa som är trädgårdsmästare har trädgård alltid varit ett intresse.

   – Jag har alltid tänkt att jag någon gång ska jobba med trädgård och nu var det läge för att ta in tjänsten i företaget, menar Tim.

   De började med några mindre jobb som busk- och häckbeskärningar men det ena ledde till det andra och nu utför de också stora jobb åt sina kunder, som trädgårdsdesign och markplaneringar.

   – Vi är ett nätverk med olika aktörer som hjälper varandra vid större jobb och det är det väldigt bra att vara en del av.

   Efter en tuff start har företaget kommit igång rejält och framtiden ser ljus ut.

   – Vi klarade oss bra under den tuffa starten då vi inte hade några stora utgiftsposter, som lokaler eller fasta anställda, utan vi har kunnat ta vara på de pengar som kommit in i företaget och gjort något bra av det.




HC Scandinavia har inte satsat mycket på marknadsföring, utan deras goda rykte har spridit sig från befintliga till nya kunder.

   – Vi är väldigt måna om våra kunder och vi löser alltid allting åt dem och det är något som de verkligen uppskattar.

  Företaget har ett motto och det är att erbjuda den bästa servicen på marknaden och att verkligen göra kunderna nöjda samtidigt som de har väldigt bra priser på tjänsterna som de erbjuder.

   Deras kunder finns i Stockholm och Uppsala med omnejd och de har även en del kunder i Dalarna. Tim känner att de hittat en inriktning som fungerar, då de kan ta hand om det allra mesta inom både städning och trädgård åt sina kunder. Deras kunder behöver heller aldrig låsa upp sig i några abonnemang, utan kan när som helst säga upp tjänsterna om och när de vill.

   – Jag tror inte på det här med abonnemang, då kunderna ska få bestämma själva hur mycket och hur länge de vill ta del av våra tjänster.

   Företaget debiterar heller inte några framkörningsavgifter, vilket gör att de bara tar betalt för den tid som de verkligen utför arbetet ute hos kund.

   Även om HC Scandinavia vill växa vill de göra det i långsam takt då de värnar om att alltid leverera kvalitativa jobb till nöjda kunder.




Med sin entreprenörsanda kommer det hela tiden nya idéer hos Tim och det senaste projektet som HC Scandinavia dragit igång är e-butiken, shopis.se. Här kan kunderna handla alla möjliga produkter, från tv-apparater till kläder och leksaker. Något som gör butiken unik är att de endast säljer kvalitetsprodukter som de även kvalitetssäkrar.

   – Postorderhandeln växer enormt och jag har som alla andra varit med om att man blir besviken på vissa produkter som man beställer från billiga sidor med varierande kvalitet. Därför vill vi erbjuda en trygg och säker e-butik, med kvalitetsvaror till ett bra pris.

   Trots att det är en bransch med hård konkurrens så ser han inte något hinder.

   – Det finns väldigt många städfirmor i Uppsala men det stoppade inte mig. Om man tror att man har något riktigt bra att erbjuda och är envis så kan man lyckas i vilken bransch som helst, avslutar Tim.



Läs mer...

2021-01-08 14:30

Shopis.se
EM_hearn-consulting-stefan

Redovisningskonsult med engagemang

Artikel Att anlita en duktig och kunnig redovisningskonsult gör inte bara att man som företagare kan koncentrera sig på kärnverksamheten, utan det kan också innebära att företaget tjänar pengar.
– Att använda...
EM_brottsbyran_hero

Nya tider behöver en ny sorts advokatbyrå. Möt Brottsbyrån!

Artikel Advokatbranschen beskrivs som en av våra mest konservativa branscher. Hierarkisk företagsstruktur, ojämställdhet och konkurrens tillhör vardagen för många unga jurister. Då specialiståklagaren Silvia Ingolfsdottir...
  • HC SCANDINAVIA AB
6

Löwengrip

Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

Peter_webb3

Peter Svenson

Fotograferar världens kändisar

__ProgrammeraMera2016KarinNygards2

Digitalisera skolan

Karin Nygårds sprider digital kunskap i skolans värld

Arkiv