Rickard Nordström
Läraren som omfamnar sociala medier.
Auxilirec som har funnits sedan sommaren 2019 jobbar inom både rekrytering och bemanning. Här hjälper de arbetslösa att komma ut på arbetsmarknaden samtidigt som företagen kan hitta rätt arbetskraft.
Inom företaget jobbar de bland annat med ett program som heter Stöd och Matchning, där de hjälper kandidater som av olika anledningar har svårt att komma ut i arbete.
– Vi jobbar med att hitta rätt kandidater, ger dem rätt verktyg och bemannar eller rekryterar ut dem till våra kunder, säger Cassandra Kalivas.
Cassandra driver företaget tillsammans med sin man som båda har erfarenhet av bemanning och rekrytering. Deras vision är att hjälpa så många som möjligt att utvecklas och komma ut på arbetsmarknaden.
Deras kunder finns inom alla branscher men är främst företag inom hemstäd, lokalvård, lagerarbete och logistik, då dessa yrken inte kräver jättemycket erfarenhet eller utbildning.
– Inom dessa yrken ser vi till att förbereda kandidaterna genom att de får en kort utbildning eller praktik för att lära sig arbetet.
Att anlita ett företag som Auxilirec ger arbetsgivaren många fördelar.
– Vi har kandidater som är förberedda för arbetet och även tillgängliga för praktik i ett par veckor så de kan skräddarsys mot just deras arbetssätt. För arbetsgivaren är det här många gånger ett mer ekonomiskt sätt att hyra in eller rekrytera personal om man inte har möjlighet att anställa.
Cassandra berättar att de företag som söker arbetskraft kan enkelt skicka ett mail till dem och berätta vad de söker och vilka krav de har. När de ska inleda ett samarbete med ett nytt företag arrangerar de alltid ett första möte.
– Vi tar reda på deras mål, och om en kund inte har rätt villkor för arbetstagaren går vi inte vidare med dem. Vi har ingen kravlista men går mycket på magkänslan när vi inleder samarbeten.
För de som är arbetssökande och vill finnas med som kandidat hos dem kan de enkelt registrera sin profil på deras hemsidan.
– För att stå ut som arbetssökande är det bra att skicka in ett personligt brev till oss och berätta vad just de kan bidra med på arbetsplatsen.
Innan en kandidat påbörjar en anställning är de noga med att ta reda på kundens krav samt att kandidaten får kunskap om hur arbetsplatsen fungerar och vad kunden vill ha.
– Vi försöker alltid att ha en bra relation med både kund och främst kandidater för att de ska känna sig trygga. Även efter anställning så fortsätter samarbetet och vi finns alltid tillgängliga för båda parter som stöd, avslutar Cassandra.
AUXILIREC AB
Tel: 0761-77 70 35
Adress: Torshamnsgatan 39, 164 40 Kista
Sponsrade artiklar
Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.