EM_SEO
3 min lästid

Så blir du proffs på att köpa SEO

Det är svårt att tänka sig ett fungerande internet utan sökmotorer. Men för att sökmotorerna ska fungera för ditt företag, så behöver du komma högt på söksidorna. Här delar Topdog med sig av tipsen som gör dig till ett proffs på att upphandla SEO.


När du ska upphandla SEO behöver du vara förberedd. Du måste veta vad syftet med din SEO är. Vill du hitta nya kunder? Vill du öka din försäljning? Vill du stärka ditt varumärke? Få mer trafik till din sajt? Syftet ger din SEO-byrå verktygen för att optimera rätt.


Sökorden är A och O

Du behöver också tänka på vilka sökord som är viktiga för din verksamhet. Välj ett antal sökord som du eller byrån sedan kan följa och mäta investeringens värde på. Att analysera och välja sökord är avgörande för projektets framgång. Det är också något som SEO-byrån kan hjälpa till med.


Tänk långsiktigt

Fundera också över långsiktigheten. SEO är ingenting man gör en gång och sedan är det färdigt. Om du ska nå de mål du satt upp, vare sig det handlar om att sälja mer eller öka trafiken till din sajt, så behöver sökmotoroptimeringen genomsyra allt du gör på din sajt. Du behöver veta om du klarar av att driva SEO på egen hand eller om du vill ha ett långsiktigt samarbete med din SEO-byrå.


Ta kontakt med flera olika byråer

När du vet vad du vill uppnå med din SEO-investering, är det dags att ta kontakt med en eller flera byråer. De allra flest inom branschen har nämligen sin egna unika syn på vad sökmotoroptimering innebär, vilket gör att de också arbetar på olika sätt.


När du väljer SEO-byrå behöver du ta reda på vilka tjänster den tillhandahåller. Det finns byråer som är specialiserade på olika områden och om du inte är säker på vad du behöver, ska du se till att byrån är så heltäckande som möjligt.


Byrån behöver bland annat kunna:

  • Content marketing 
  • Teknisk SEO
  • Länkbygge och outreach
  • SEO-strategi
  • Användarupplevelse


Byrån behöver även förstå din verksamhet och bransch samt arbeta med metoder som kan appliceras på din befintliga verksamhet. Topdog har till exempel tagit fram flera grundläggande processer som anpassas efter kundens verksamhet, arbetssätt och mål. Syftet med processerna är att undvika ”SEO-duttande” och göra det möjligt att nå målen på ett effektivt sätt.


SEO-byrån ska passa din verksamhet

När du väljer SEO-byrå bör du välja en som passar dig och din verksamhet. Undersök om byrån tidigare har arbetat med liknande projekt och hur projektplanen skulle se ut. Innefattar planen samtliga delar som är viktiga för att lyckas med projektet eller bara vissa? Hur ser byråns analys av dina behov ut? Förstår de verksamheten, målsättningen och de ekonomiska förutsättningarna? När du har hittat en byrå som uppfyller dessa krav, endast då kan du räkna med en skräddarsydd SEO-lösning som ger långsiktigt ökad trafik från sökmotorer.


Priset är inte allt

Till sist får du inte stirra dig blind på priset. Ett samarbete med en SEO-byrå innebär att man tillsammans genomför de förändringar som behövs på webbsidan med content, teknik, användarupplevelse och externa länkar, för att uppnå det önskade resultatet. Det är bättre att bena ut samarbetsformer, återkopplingar, vad som förväntas av dig som kund och vad du förväntar dig av byrån, än att bara diskutera ett pris.

2022-04-28
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies