155058 EV

En personlig hemtjänst för en enklare vardag

Enklare Vardag startade redan 2001, då med uthyrning av sjuksköterskor, undersköterskor och vårdbiträden. Sedan 2007 ligger fokus huvudsakligen på hemtjänst, något som gjort att företaget växt ordentligt. Enklare Vardag har gjort sig kända för att kunna erbjuda just det, en enklare vardag, och alltid med ett engagemang utöver det vanliga.

Enklare Vardag, erbjuder hemtjänst, personlig assistans och ledsagning, och drivs av sjuksköterskan Fariba Bameti, som bland annat har en bakgrund i långvården och hemtjänst. Tiden i dessa områden har gett henne insikt i vad klienterna behöver och hur olika behoven kan se ut, liksom hur omvälvande det kan bli för klienten när insatser som hemtjänst krävs.
 
Det är inte roligt att ha en massa olika människor som klampar in i hemmet och som måste instrueras eftersom de inte känner dig. Tyvärr är detta vardag för många som har hemtjänst, något som givetvis skapar en otrygghet, helt i onödan. Det går nämligen att driva hemtjänst på brukarens villkor, det vet man på Enklare Vardag.
– Jag vet vad man ska tänka på och att kontinuitet är viktigt. Det kan vara tufft att ha besök av hemtjänst flera gånger om dagen. Man kanske inte är särskilt gammal och har en partner hemma. Plötsligt har man besök av och är beroende av främmande människor från morgon till kväll varje dag. Därför vill vi att det ska vara samma människor som kommer. Vi vill inte ändra för mycket i folks vardag, säger Fariba Bameti, som driver företaget tillsammans med sin make.

Kundantalet har stigit stadigt sedan starten, från tre kunder 2007 till drygt tolv året därpå och närmare 30 året därefter. I dagsläget har företaget, med sina drygt 60 anställda, ungefär 200 kunder fördelade över Stockholm, Nacka, Järfälla, Täby, Upplands Väsby, Sollentuna, Lidingö, Solna och Knivsta.
Den personliga kontakten är viktig, så pass att Fariba Bameti vanligtvis kommer hem vid tio på kvällarna.
– Många tycker att man inte ska ha personlig kontakt, men jag tar nästan alltid den första kontakten för att kunna ha ett ansikte på kunden. Det tänker jag fortsätta med, säger Fariba Bameti.
Hon kommer att avlösas av en verksamhetschef samt flera enhetschefer till hösten och då kommer hon hunna ta hand om kunderna ännu mer. Det ser Fariba fram emot.
– Jag vill kunna ha en närmare kontakt med mina brukare, kunna gå över med en bakelse och prata lite, säger hon och tillägger:
– Vi är starkare än någonsin och med dessa nya krafter kommer vi att blomstra.
Enklare Vardag uppskattas för sin kontinuitet, att brukarna kan få samma hjälp av samma människor varje gång och för sin tillgänglighet. Vi har i dagsläget kontor på Östermalm, vid Fridhemsplan och i Akalla. På så vis finns vi nära för alla.
– Det är bra för både anställda och kunder, säger Fariba Bameti, som ursprungligen kommer från Iran och påtalar sin tacksamhet över att få göra den resa det innebär att ha fått utbilda sig och starta Enklare Vardag samt Östermalms Hemtjänst som verkar på Östermalm och Norrmalm.
Flexibiliteten brukar också påtalas som en av verksamhetens styrkor. Som att en kund inte vill ha dammsugning en dag, då kan det lika gärna göras en annan dag. Att vara brukarens förlängda arm samt att försöka göra brukarens vardag så lik andra människors som möjligt är prioritet. Detta kan innebära att ordna anställda som kan det språk som brukaren pratar och att komma på de tider som passar brukaren, helt enkelt att ordna hjälp på brukarens villkor.

Många drar sig för att byta hemtjänst när de inte är nöjda, mycket på grund av de förändringar som kan vänta. Man vet vad man har, men inte vad man får. Är man inte nöjd med sin hemtjänst är det enkelt att byta. Fem dagar efter samtal med biståndshandläggare kan bytet ske.
– Så enkelt är det, men det är få som vet det. Varje utförare måste säga det till sina brukare att man får byta, säger Fariba Bameti.

Vi lever i en tid där valfriheten är stor. Ibland för stor, tycker många. För hur ska man egentligen kunna välja utförare till exempelvis hemtjänst när alla säger att de är bra och flexibla? Speciellt när de är över 100 till antalet. Fariba Bameti föreslår den som står inför detta val att lyssna på vänner och bekanta. Kanske har de någon som de är nöjda med? Att prata med utförarna är ytterligare ett tips.
– Många ringer för att de vill ha ett möte och då besöker jag dem, säger Fariba Bameti.
I samband med ett möte bör man kolla av möjligheten för utövaren att möta de behov och önskemål man har.
2015-08-25
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies