Naim_Josefi_01

Modedesigner med fokus på hållbarhet

Naim Josefi, en innovatör och uppstickare inom modebranschen har nu har utvecklat ett helt nytt, hållbart material av ståltråd.
– Den har alla egenskaper som stål har, då det är rostfritt och hållbart. Det går att smälta tusen gånger och användas om och om igen och just hållbarheten har varit en stor del i det här projekten.

För Naim Josefi har mode- och detaljbranschen varit ett naturligt inslag i hans liv, ända sedan han var barn. Han är född och uppvuxen i Mashhad i nordöstra Iran, där hans pappa både drev flera butiker och en liten fabrik för stickade kläder. Under många år hjälpte Naim till i företaget, vilket gav honom erfarenhet av både mönsterkonstruktion och konsten att sy.

    Under sin tid i Sverige har han bland annat tillbringat några år på Beckmans Skola, vunnit TV-tävlingen Project Runaway Sverige och jobbat som både kostymmakare och gjort skräddarjobb för välkända varumärken.


Ta plats

Under den senaste tiden har han jobbat med att utveckla en ståltråd i samarbete med Sandvik, Kanthal, Smart Textiles och Jernkontoret. Ståltråden som är en tunn tråd har behandlats med oxidering, vilket ger den en fin färg. Av ståltråden har de vävt tyger och därefter designat olika plagg som blivit väldigt uppskattade. Trots att man kan tänka sig att ett tyg av ett material som är hårt och oflexibelt, så är det istället det mest flexibla man kan uppnå med materialet, förklarar Naim.

   – Människor är otroligt fascinerade över materialet och det har definitivt fått bra bemötande. De som passerar förbi butiken kallar det för konst och det är ett bra betyg. Funktionen finns verkligen i materialet, då många plagg av detta material är väldigt stretchigt. Vi har skapat ett tillägg inom modeindustrin som kan användas för alla slags plagg.

   Stål är något som funnits i plagg under lång tid, som blixtlås, knappar och så vidare men Naim ville ge det ett större utrymme.

   – Jag vill att det ska ta en större plats och finnas i vävnaden istället för bara i små detaljer.


Världsunikt

Att framställa ett helt nytt material att tillverka tyger av är både något som är kostsamt, tar lång tid och kräver mycket arbete men Naim har en passion för branschen och även för hållbarhetstänket.

   – Det är världsunikt att skapa sådana här produkter och jag känner att det ger mig viss en stimulans att skapa innovativa produkter. Jag får inte samma känsla om jag bara skulle ha köpt ett stålliknande tyg och designar plaggen. Det blir inte på riktigt och därför kände jag att jag hellre ville ta fighten och skapa det. Jag ville bidra med ett nytt material och skapa ny inspiration till hela modeindustrin. Dessutom vill jag förändra världen till något bättre och efterlämna något som haft en positiv inverkan och därför skapar jag material som aldrig funnits tidigare.



Foto: Johanna Stroud



Foto: Johanna Stroud


Hållbara trender

Just hållbarheten syns också i andra plagg och accessoarer som Naim skapat. I skyltfönstret står skor i olika färger, som han skapade för en tid sedan och är en lika stor trend idag.

   – När jag skapade de här skorna tänkte jag att jag ville designa något som inte går ur trenderna. Det är också en drivkraft hos mig, att inte skapa sådant som försvinner med trender som kommer och går, utan att mina produkter ska vara tidlösa. En bra produkt står sig medan en imitation inte håller mer än några månader. Ett gediget arbete ger också lång livslängd på material och design.


Entreprenör och kreatör

I butiken står också två skor av som säljs som konstverk. Originalet är utvalt till Nationalmuseumets permanenta utställning.

   – Jag kan stolt säga att de verkligen är ett konstverk, för det har jag fått en stämpel på.

   Naim är kreativ ut i fingerspetsarna samtidigt som han är en entreprenör av stora mått, något han mixat i en lyckad kombination.

   – Kreativiteten är en kärna för att vara entreprenör. Entreprenörskapet handlar om att bygga ett system och så vidare och på samma sätt jobbar jag också med designen. Det går verkligen hand i hand och finns ingen större skillnad i att skapa en kollektion eller bygga ett system för ett företag.



Foto: Anton Renborg


Nya vägar

När coronapandemin slog till var det många branscher som drabbades hårt och däribland  modeindustrin. Trots att Naim också blev drabbad såg han till att ta nya tag och hitta nya vägar för att bemöta krisen.

   – Många butiker gick i konkurs redan första månaden. Vi har också påverkats mycket, då vi är en del av cirkeln men jag kände att man inte bara kan sitta och vänta när skeppet sjunker, så jag försökte hitta ett nytt sätt att komma tillbaka.

   Naim började att tillverka masker, då han tänkte att det skulle bli en fluga på modet inom kort. Maskerna tillverkades med olika design men som anpassades till den svenska smaken ”coolt fast lagomt”, som han beskriver det.

   – En del masker är enklare och har tunnare tyg, vilket gör det lättare att använda dem en längre tid, medan andra är till för att användas kortare stunder, som när man pendlar. Jag gjorde också en undersökning på vad kravet på maskerna var. Det var viktigt att de hade en bra passform så de inte släpper in luft från sidorna. Jag har bakat in alla funktioner och ett filter som är en av de tätaste i världen. Det är en så tät mask så att de inom sjukvården skulle kunna använda den. När vi sålt in de masker vi behöver kommer vi att skänka hundra masker till äldreomsorgen.


I framtiden finns Paris

Idag är maskerna det Naim säljer mest av och han förklarar att det som är häftigt i yrket som modedesigner är att man kan se vad nästa kultur kommer att bli.

   – Kulturen anammar ett nytt beteende och jag såg att masker skulle bli obligatoriskt och då var det också självklart för mig att tillverka dem. Ett av mina större mål i yrkeslivet är att kunna anpassa mig efter de situationer som råder. Då kan mitt företag alltid överleva och ta sig vidare.

   Butiken som ligger i ett perfekt läge på Rörstrandsgatan i Stockholm är idag en stor del av hans verksamhet, där de designar, syr, säljer och träffar kunder. I framtiden finns också visionen om att öppna fler butiker.

   – Jag vill jättegärna öppna fler butiker där jag kan sälja mina egna kläder, inte minst i Paris. Det är mitt nästa mål, att öppna en butik och samtidigt ha en studio där. Vi har även en webbshop som vi just nu satsar mycket på, avslutar Naim.




Naim Josefi

Vart reser du helst? Paris, både i jobbet och privat.

Om du vill äta i Stockholm? Blique by Nobis, ny favorit med en magiskt utsikt över staden.

Vilket är ditt favoritplagg just nu? Min ståljacka, modell bomberjacka, både praktisk och cool.

Vilket plagg ska man inte bära? Jumpsuits ska man undvika helt, inte alls snyggt.

Hur håller du dig i form? Fotboll, jag gillar ju att springa.


Läs mer...

2021-01-13 15:45

HBbemanning_4

Barnvaktsbyrån med många mjuka värden

Artikel Hos Östermalms Barnvaktsbyrå matchar de rätt barnvakt med rätt familj. Här får alla anställda gå en HLR-utbildning och alla kunder får träffa den nya barnvakten innan de beslutar sig för att anlita denne....
KlastorpEssingeskolor_6

På Klastorp-Essingeskolor är inget omöjligt

Artikel Skolenheten Klastorp-Essingeskolor F-6 år, har gjort en fantastisk resa på knappt tre år. När skolenheten låg på ett budgetunderskott med 4 miljoner kronor, klev nuvarande rektor Susanne Dybeck in och...
_Skincity-pressbild

Eldsjälen bakom skönhetsimperiet

Professionell hudvård online

Peter_webb3

Peter Svenson

Fotograferar världens kändisar

6

Löwengrip

Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

Arkiv