191017 BILV4
191017 BILV2
191017 BILV1
191017 BILV4
191017 BILV2
191017 BILV1

Tänk på säkerheten

Att äga en bil ger ofta en känsla av frihet och lyx. Det är också förknippat med kostnader. Att tänka billigt är att tänka helt galet – och även ett riskbeteende. Välj kvalitet, oavsett om du ska köpa reservdelar eller få ett servicejobb utfört.

       Två bröder, Micho och Stefan Azar, den ena med fordonsteknisk utbildning i bagaget, den andra, som halkade på ett bananskal via en musikerkarriär in i bilbranschen, äger och driver Bilvårdsteknik AB i Gröndal. 

       – Vi började med bilvård och bilrekond på en liten verkstad för snart 15 år sedan Idag är det mer verkstad än rekond som gäller och vi finns på en av stans absolut renaste och fräschaste bilverkstäder, säger Stefan. 

Micho ler och förklarar att det blir mycket städ.  Bilvårdsteknik är en fristående verkstad som är ansluten till Autoexperten. 

       – Vi är ackrediterade av Autoexperten, berättar Micho, och jobbar med alla bilmärken. Vi utför service och AC-service samt reparerar. Vi är en däckverkstad som både byter, samt säljer däck och erbjuder däckförvaring. Det känns viktigt för oss att arbeta med bra service och bra dialog med våra kunder. Att vi är en ackrediterad verkstad är också viktigt ifall du som bilägare skulle hamna i en försäkringsfråga. 

       En ackrediterad Autoexperten-bilverkstad betyder extra trygghet för dig som bilägare. 

Dessa verkstäder jobbar utifrån en kvalitetsplan som säkerställer att du som kund får rätt information och rätt prisbild gällande reparation eller service. 

       – Du skriver under och godkänner en arbetsorder. Efter det har vi en dialog med dig utifall det tillkommer kostnader på grund av extra service eller reparation. Vi vill inte ha kunder som kommer hit och får lov att hämta ut sina bilar för femtusen kronor mer än vad vi avtalat om. 

       Den ökade tryggheten består även i att Autoexperten har ett samarbete med den oberoende branschorganisationen Kontrollerad Bilverkstad (KBV). En organisation som gemensamt byggts upp av verkstadsbranschen, Konsumentverket, Bilprovningen och bilförsäkringsbolagen. 

       Ett nytt lagförslag trädde i kraft 1 juli 2018 som innebär krav på personalliggare i fler verksamheter och branscher. En av dessa är fordonsserviceverksamhet. Syftet är att främja en sundare konkurrens genom att komma åt svartjobb. 

       – Det är bra för oss, säger Stefan. Vi som vill jobba med kvalitet. Det är kostsamt att hålla sig uppdaterad som verkstad med ny teknik, information och fortbildning.

       Den som bor i ett land med växlande årstider behöver vara extra noga med att tänka på säkerheten på vägarna. Både för sin egen skull likväl som för medtrafikanter. Bröderna förklarar hur du ska tänka kring det här med däck; sommardäck och olika typer av vinterdäck. 

 

191017 BILV.3


       – Dubbfritt däck som folk kallar för allround-däck, säger Stefan, det är fel. Det finns inget som heter så. Ett dubbfritt däck är anpassat för vinterkörning och ska inte köras på sommaren. Det är för varmt och fel gummiblandning för sommarkörning. Köper du ett friktionsdäck ska det vara anpassat för norden. Dubbat däck kommer alltid vara det säkraste på halt vinterväglag. 

       – Ålder på vinterdäcken är speciellt viktigt, fortsätter Micho. Det går att avläsa åldern på däcken då de är märkta. Gamla däck blir hårda och torra, och får ofta torrsprickor. 

       Enligt lag ska ett vinterdäck för personalbilar och lätta fordon ha ett mönsterdjup av tre millimeter. Ett sommardäck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter (huvudmönster), men bör vara minst 3 millimeter för att ge bra friktion vid fuktig vägbana. Det är viktigt att ha koll på hur mycket du har kvar av mönsterdjupet. Även på sommardäcken. Många blir lite snåla när det kommer till att köpa nya sommardäck och säger att de kan köra ett år till. Trots att mönsterdjupet är på gränsen till vad som är både lagligt och klokt. Folk har, av förklarliga skäl, större förståelse vad gäller bra däck vid vinterväglag. 

       Du ska även ha koll på däcktrycket, menar Stefan och berättar att de alltid kollar däcktrycket när de skiftar däck. Ett annat tips från bröderna är att det sitter ett litet fälglås på alla moderna bilar idag. Ett enkelt sätt att skydda dina värdefulla fälgar och däck från att bli stulna. Du bör också se till att du har ett reservdäck i bilen. 

       Om du behöver hjälp att byta dina däck, åk till en bilverkstad. Undvik pop-up-verkstäderna som står på allehanda parkeringar utanför storvaruhusen, tipsar Micho.

       – Att byta däck är ingen rocket science, säger han. Men om det går fel kan det få katastrofala följder. Det kan vara en barnfamilj som sitter i bilen. Att byta däck är ett stort ansvar. Agera säkert – och kör säkert!  


2018-12-13
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies