164048 CM164048 CM0164048 CM1

Vägleder dig till framgång på nätet

Digital omognad lade grunden för Curamando. Runt om i Sverige såg man företag och organisationer som varken förstod sina digitala utmaningar eller kunde hitta rätt kompetenser. Ofta anlitades traditionella konsultbolag – med tunn expertis kring att driva affärer online – för att försöka göra förändringsarbetet. Här såg Curamandos grundare en tydlig lucka på marknaden.

– Vår affärsidé är att erbjuda en kombination av konsulttjänster och digital expertis där resultat av de förändringar vi genomför alltid står i fokus, berättar Andreas Berglund, Curamandos vd. 


Han startade företaget 2012 tillsammans med Håkan Bjurström, Oscar Ivarsson och Mattias Olofsson – samtliga med lång och gedigen erfarenhet av projektledning inom IT-branschen samt marknadsföring på nätet.


När kvartetten startade Curamando saknade de ett företag på marknaden som både kunde erbjuda erfarenhet av projektledning inom IT-branschen samt den tekniska kompetensen som krävs för att kunna rekommendera och implementera konkreta åtgärder för att bli mer lönsamma online. Detta tomrum lyckades Curamando, genom att samla organisatorisk och digital kompetens under samma tak, fylla på kort tid.


Företagets verksamhet vilar huvudsakligen på tre ben.


– Vi arbetar dels med digital kundanskaffning, vilket betyder att vi på olika sätt visar våra kunder hur vi kan öka trafiken till deras webbsidor, förklarar Mattias, senior manager.


– Sedan ser vi till att ta vara på den ökade trafiken genom att mäta och analysera de beteenden som hemsidans besökare uppvisar. Den informationen använder vi sedan för att styra trafiken på det sätt som är bäst för företaget, fyller Andreas i.


Det tredje benet som Curamando vilar på kallas för digital consulting vilket innebär att de hjälper sina uppdragsgivare att organisera och strukturera sina avdelningar för digital marknadsföring. Man erbjuder kunderna stöd genom att som konsulter tillfälligt ta ansvar för de förändringar man enats om. Målsättningen är alltid att företagen ska anställa egen personal som kan ta över, förvalta och utveckla den förändringsprocess som inletts tillsammans med Curamando.


Grundläggande för de tre verksamhetsdelarna är ett lösningsorienterat och resultatinriktat arbetssätt.


– Vi arbetar hela tiden med målet att sätta tydliga avslut. När vårt samarbete är över vill vi att kunderna ska sköta 

sina IT-avdelningar och sin digitala marknadsföring själva, säger Mattias.


Många kunder kan till en början känna sig osäkra på om de kommer att klara av den digitala avdelningen på egen hand. Men de utvärderingar som Curamando alltid håller efter några månader visar att företagen klarar uppgiften på ett utmärkt sätt. Vid eventuella kvarstående svårigheter finns Curamando självklart till hands för att lösa de bitar som inte riktigt fungerat som planerat.


På företagets kundlista återfinns storföretag inom bland annat telekom- och e-handelsbranschen, samt kommunala och statliga myndigheter. Curamando anlitas även av en mängd mindre företag.


– En typisk kund har nyligen bytt IT-plattform med allt vad det innebär i form av ny teknik, omorganisation och betydande ekonomiska investeringar. De har sedan kört i diket och vet inte hur de ska använda den nya plattformen för att nå ut digitalt, berättar Andreas.


En sådan kund kan på kort tid förlora en stor del av sin webbtrafik vilket innebär stora ekonomiska förluster. Andreas betonar att det bästa för alla parter är att Curamando anlitas redan i det inledande skedet av omorganisationen. De kan då vara med och se till att plattformsbytet går så gott som obemärkt förbi. Både ekonomiskt och organisatoriskt.


Curamando verkar på en kraftigt expanderande marknad. Allt fler personer handlar från mobila enheter vilket ställer nya krav på verksamheters digitala organisation.


– Alla företag vill naturligtvis växa i takt med marknaden och helst mycket snabbare än så, säger Mattias.


Tillsammans med sina kollegor på Curamando tillhör han Europas absoluta toppskikt gällande sökmotoroptimering och marknadsföring på internet.


– Vi vägleder våra kunder var de ska lägga sina pengar för att det ska bli så lönsamt som möjligt. För vissa passar det bäst att fokusera på Facebook och andra sociala medier medan andra ska satsa på annonsnätverk och köpa annonser för bäst resultat, förklarar Mattias.


I dag har Curamando lite drygt 30 anställda och man har goda möjligheter att växa ikapp med marknaden – men väljer ändå att satsa på organisk tillväxt. Man vill naturligtvis fortsätta att stärka sitt varumärke och sin position på marknaden, men det måste få ta den tid som krävs.


– Vi vet att vi är vassa och det är vår kompetens som utgör Curamando. Vi kommer att växa mycket kommande år, det råder det inga tvivel om, men det finns ingen anledning att stressa fram det. Snarare tvärtom, konstaterar Andreas och får medhåll av Mattias.

Läs mer...

2016-08-29 15:15

201026 HK1

Kyla med mjuka värden

Artikel Med lång erfarenhet förser Hultmans Kyla sina kunder med kyla i såväl bilar, hem och lokaler. Här står gediget goda kundrelationer högt i fokus. – Det är otroligt viktigt för oss att kunderna uppskattar...
201035 TFE3

Din mun är kroppens spegel

Artikel Idag vet man att vissa sjukdomar visar sig i munnen först samt att dålig munhälsa sammankopplas med hjärt- och kärlsjukdomar. Vissa studier visar att degenerativa sjukdomar som Alzheimer, Parkinson samt...
    naim 4

    Superdesignern Naim Josefi

    Skapar magi.

    Cecilia5

    Cecilias Hed Malmström

    Sveriges första kvinna på sydpolen.

    6

    Löwengrip

    Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

    Arkiv