175022 NS2

Bullerbyskolan med äventyrspedagogik

På Nåntunaskolan i Uppsala har man satsat på äventyrspedagogik som är en metod för att träna eleverna i samarbete och ge dem en upplevelse tillsammans med den traditionella kunskapsinlärningen. Karen Natvig är rektor och berättar mer om hur de arbetar.

Skolan ser ut som om den vore hämtad direkt från Astrid Lindgrens Bullerbyn. Det är en mindre skola med 175 barn och alla arbetar tillsammans för att få till en ”alla-känner-alla” känsla. De äldre barnen är faddrar åt de yngre för att på ett bra sätt lära känna varandra. 


Vi ligger lite i utkanten och området är tryggt och stabilt. Vi lägger mycket tid på att främja goda kamratrelationer, god arbetsro och respekt för allas olikheter. Den tiden har vi å andra sidan igen, då vi har en trygg och lugn miljö i skolan. Vi kan fokusera på roliga saker, som kunskaper.  


Under parollen om att lärande är ett äventyr satsar man här bland annat på äventyrspedagogik som innebär att barnen tränas i problemlösning och samarbete. Det blir som en slags teambuilding för barn där man till exempel kan ställas inför utmaningen att gå i tåg tillsammans med ögonbindel och inte få nudda mark under tiden. Karen berättar om hur eleverna en gång per år även får ställas inför en större utmaning i en stor ”Fångarna på fortet-aktivitet.” 


Varje år får eleverna i varje årskurs ett större äventyr att bita i. Innehållet anspelar på det eleverna lär sig i klassrummet och det gäller att lösa uppdrag tillsammans i grupper. Aktiviteten är till stor del en belöning för hårt slit, men det gäller också att ha hängt med i klassrummet för att klara den. 


Arbetet med samarbete har också ett djupare värde och anknyter till att barnen lär sig mer om värdegrundsfrågor. Allt efter ålder får de reflektera både över sina rättigheter och skyldigheter i skolan såväl som i samhället. Karen har tillsammans med pedagogerna arbetat med att sätta ord på de värden som ska råda i skolan, vad dessa innebär rent konkret och hur alla på skolan ska göras delaktiga i arbetet med sin egen arbetsmiljö.


Vi arbetar hårt med att lyfta värdegrundsfrågorna hos eleverna och var och en får reflektera på sin nivå. De yngre barnen vet ju exempelvis redan att det är fel att slåss och att man ska vara snäll. Men när man arbetar vidare med frågorna lär de sig att se sig själva i ett större sammanhang och förstå sin egen del i det, avslutar Karen. 


Läs mer...

2017-10-04 14:00

175093 K1

Zonterapi för hela kroppen

Artikel Reflexologi är en djupgående och holistisk behandlingsmetod som utvecklats ur den klassiska zonterapin för fötterna. Intresset för behandlingen ökar och behovet av fler reflexologer är stort. Kairon Reflexologiskola...
174067 AF1

Spännande läsning

Artikel anomaR Förlag grundades 2006 och drivs av författaren Ramona Fransson och maken Thommy Fransson. Den 26 oktober i år släpper Ramona ut Begynnelsen – den första delen ur hennes spännande trilogi ”Kriminalkommissarie...

Faktaruta

  • Nåntunaskolan
  • Hemsida
  • Adress:
    Vävstolsvägen 9
    757 57 Uppsala
  • Telefon: 018-727 53 12
DriveNow_puff

Dela bil?

Carsharing är ett växande alternativ till egen bil.

DSC_7374_webb_puff

Går mot strömmen

All vinst till välgörenhet – Godels unika affärsmodell skapar många frågetecken. 

Träning_puff_webb

Kom i form – vid en sten

Fem enkla övningar för en finare figur.

Arkiv