145109-arctosLabs

Acceptera inte dålig mobiltäckning

Många företag är beroende av en fungerande uppkoppling på mobilnätet, men ofta upplever man problem med täckningen inomhus. Arctos Labs har en lösning som stödjer alla operatörer.

Har du någon gång gått in i en byggnad och upptäckt att din mobiltäckning inte varit tillräckligt bra? Kanske har du försökt ringa utan resultat eller försökt surfa på mobiltelefonen utan att kunna ladda några sidor?
   Om så är fallet har företaget Arctos Labs en lösning på problemet.
   – Vi har tagit fram en lösning där framför allt hyresvärdar och fastighetsägare kan förbättra täckningen inne i hus och hyresfastigheter, säger Mats Eriksson, vd på Arctos Labs.
   – Det är en repeater-lösning, som man säger på teknikerspråk. Man har en antenn som man sätter på taket och stoppar in den i en repeater som tar emot och förstärker signaler. Sedan disponerar man ut det via små antenner inne i byggnaden, fortsätter Mats Eriksson.


En anledning till att täckningen inomhus blivit sämre med åren är att det i nya hus sätts in fönster av material som försämrar täckningen. En annan är att dagens mobiltelefoner inte har samma långa antenner som fanns på de tidigare modellerna, vilket även detta försämrar täckningen.


Men förutom att Arctos Labs lösning förbättrar inomhustäckningen har den ytterligare en stor fördel – den är teknikneutral, vilket innebär att lösningen fungerar tillsammans med alla operatörer samt både 2G, 3G, 4G och wifi.
   – För en fastighetsägare med hyresgäster som har en blandning av operatörer måste den här lösningen supporta alla, vilket den självklart gör, säger Mats Eriksson.

I dag har Arctos Labs tolv anställda, men förhoppningen är att företaget växer ytterligare, även om telekombranschen i nuläget är en väldigt tuff marknad att arbeta inom.
   – Arbetstillfällen flyttas i dag globalt, från västvärlden till Indien och Kina. Många av de arbetena handlar om att programmera systemen medan jobben som innebär att göra mer kompletta lösningar och systemdesign, som kräver mer erfarenhet och kunskap, fortfarande finns kvar. Därför har vi valt att flytta vår verksamhetsinriktning åt det hållet, säger Mats Eriksson.
   – Telekom i Sverige går ganska trögt överlag. Men vi har så pass bra kompetens att vår plan är att expandera, men kanske göra det på ett lite annorlunda sätt. Som exempelvis inomhuslösningen. Vi vill hitta olika marknadssegment och erbjuda färdiga lösningar.

2014-09-15
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies