Återvinner med den rätta kunskapen

Metallvärden är ett skrotförädlande företag som sorterar metaller i produkter från industrier, privatpersoner och kommuner. I egna aluminiumsmältverket i Lesjöfors och blymanufakturen i Sala går företaget ett steg längre genom att smälta och återvinna redan tidigare återvunnen metall.

Utöver det faktum att Metallvärden har koncernbolagen Metallvärden i Lesjöfors och Sala Bly är företaget i övrigt likt den traditionella återvinningsbranschens företag vars fokus ligger på insamling, sortering och leverans till slutförbrukare. Det menar Björn Grufman som varit vd för Metallvärden sedan starten 1988 och i branschen sedan 1978.
Men ytterligare en sak skiljer Metallvärden från de flesta andra företag i branschen. Medan de flesta andra är mindre familjeföretag som fokuserar på det lokala är Metallvärden stora och har hela landet som arbetsplats.
– Vi är en handfull aktörer i den här storleken och utgör endast några procent av hela marknaden, förklarar Björn Grufman.


Medan småföretagen fokuserar på att samla in skrot lägger Metallvärden mest energi på att ta reda på vad stålverket och smältverket verkligen behöver så att man kan leverera rätt återvunnet material till dem.
– Därför kan vi samarbeta med den lokala skrothandlaren som samlar in och lära honom hur han ska sortera materialet för att få ett optimalt pris och ta hand om det och sälja till rätt kund, säger Björn Grufman.

Metallvärden har insett vikten av metallåtervinning och de många fördelar den för med sig. Företaget vill utveckla framtidens metallåtervinnare och på så vis vara till gagn för den metallurgiska industrin i norra Europa. Denna inkluderar såväl de som förbrukar som de som återanvänder. Björn Grufman och hans medarbetare ser kommande strukturförändringar i branschen och vill gärna spela en aktiv roll i dessa.
– De som levererar till oss eller via oss kanske vill gå samman med oss, och då kan vi erbjuda attraktiva lösningar på det. Det är där jag tror att framtiden kommer att ligga för den nya Metallvärden, man bygger ett företag som använder flera strukturer tillsammans – de som har den lokala kännedomen och sedan produktionsutvecklingen och gör på så vis både miljö och kunder en tjänst, säger Björn Grufman, och tillägger att det finns en hel del att utveckla och rationalisera i branschen.

2014-06-16
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies