122185_Upplands-Ventilationstjänst

Belyser vikten av god ventilation

Allergier och huvudvärk kan i många fall bero på dålig ventilation inomhus. Det menar Mattias Keisu och Mikael Gellerhorn, som tillsammans driver Upplands Ventilationstjänst AB i Uppsala. De arbetar aktivt för att förbättra inomhusmilöer.

Upplands Ventilationstjänst, som drivs av Mattias Keisu och Mikael Gellerhorn, arbetar mycket med ventilationsrengöring och service av ventilationsanläggningar i villor och flerbostads hus.
– Många hus som byggs uppfyller minimikraven på ventilation, men från dag ett försämras det. Till exempel bör ett värmepumpsfilter bytas ett par gånger om året och det är sällan folk byter dem överhuvudtaget, menar Mikael.
Mattias tillägger:
– I dag är vartannat barn allergiskt och allt fler får ont i huvudet av att vara inomhus. Det beror mycket på dålig ventilation. Ofta upplevs en enorm skillnad när vi är klara med ett hus där man inte rengjort eller servat ventilationen på länge.
När man ska köpa nytt boende bör man kolla statusen på ventilationen och skorstenen.
– Man bör fråga sig ”hur mår mitt drömhus egentligen?”. Tyvärr undersöker folk inte hur ventilerat huset är eller om man kan elda säkert i eldstaden, säger Mikael.

Förutom ventilationsuppdrag arbetar Mattias och Mikael mycket med sotning av eldstäder, skorstensbesiktning samt rengöring av imkanaler från restaurangkök, något som på senare tid blivit tillåtet även för fristående aktörer.
– Sedan sotningsmonopolet avskaffades 2004 får även vi utföra dessa tjänster, det är vi godkända av Uppsala kommun att göra. Men brandskyddskontrollerna har sotarna fortfarande monopol på, förklarar Mattias.
Duon har arbetat mycket med att få till en förändring i sotningsvärlden. Men sedan lagen ändrades 2004 har det varit svårt att komma in i den slutna marknad som sotarna har bestämt över i urminnes tider. Många har inte velat släppa in utomstående trots att kompetensen finns.
– Nu har fastighetsägaren rätt att välja sotare, men man måste göra ett aktivt val för annars rullar det bara på som tidigare. Vi arbetar mycket med service och vill ge kunden den informationen han eller hon vill ha för att känna sig nöjd och trygg med sin eldstad, säger Mikael.

Upplands Ventilationstjänst arbetar ständigt med att förbättra kundservicen.
– Vi är mycket måna om vårt rykte och vill vara en helhetslösning så att våra kunder kan känna sig lugna och trygga, säger Mikael
– Vi finns till för kunden, kunden finns inte till för oss. Vi pressar oss själva och vår personal med att ge kunden det den faktiskt vill ha och har beställt, säger Mattias.
2012-11-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies