134036_novasis

Få hjälp med rätt assistans

Det var kontakten med en familj som behövde juridisk hjälp med att ordna assistans till sin dotter som gjorde att George Cojocaru insåg att detta är ett problem hos många familjer i samma situation. För sex år sedan startade han assistansbolaget Novasis som ser till att alla med funktionshinder som är i behov av assistans får rätt till det.

– Vi hjälper kunderna med alltifrån att skriva en ansökan och stötta dem i processen till att samordna besluten de får och se till att de får en så bra assistans som möjligt, förklarar George Cojocaru som är jurist i grunden och numera driver Novasis AB.
   För att få personlig assistans prövas varje ärende hos myndigheter som ska avgöra om personen har rätt till det eller inte. Till Novasis kommer ofta de som fått avslag men som ändå anser sig ha behov av assistans för att kunna leva ett så normalt liv som möjligt. Företaget går då igenom ärendet och hjälper till med överklagan för att beslutet ska kunna omprövas.
   – Det handlar inte om att vi vill sätta oss över myndigheterna som tagit beslutet utan snarare att se till att allt går rätt till och att de som vi anser behöver assistans får tillgång till det, fortsätter George som ser arbetet som en livsstil och själv är aktiv i olika handikappsorganisationer.

Ett vanligt scenario är en mamma som valt att sluta arbeta för att vara hemma med sitt funktionshindrade barn. Hon får då ett vårdbidrag på några tusen kronor i månaden som varken är skattepliktigt eller pensionsgrundande, vilket gör att hon lätt trillar ur sitt sociala nätverk. Novasis hjälper då till i processen att barnet ska få rätt till en assistent.
   – Genom att få beslutet kan hon i stället bli anställd som personlig assistent till sitt barn och kommer då in i arbetslivet, får en lön och betalar skatt. Väljer hon att i stället gå tillbaka till sitt gamla arbete kan hon i stället anställa någon annan till barnet och själv koncentrera sig på att bara vara mamma.
Samtliga av företagets assistenter och andra medarbetare är personligt engagerade i sitt uppdrag och är alltid uppdaterade och utbildade på den senaste inom sitt område. De är måna om sina kunder och vill alltid finnas till hands för dem.
   – Närheten till kunderna är otroligt viktig och eftersom vi har verksamhet i hela landet finns därför driftskontor på flera orter, det gör att vi snabbt kan hjälpa till där det behövs. Dessutom har vi en jourtelefon där det finns personal tillgänglig dygnet runt, det gör att våra kunder kan känna sig trygga hos oss.

2013-08-27
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies