134048_Assistansbolaget.1
134048_Assistansbolaget.2
134048_Assistansbolaget.3
134048_Assistansbolaget.1
134048_Assistansbolaget.2
134048_Assistansbolaget.3

Här bestämmer brukaren själv

Det är inte alltid lätt att välja personlig assistans som erbjuder det man behöver. Men som kund hos Assistansbolaget i Örebro har alla tillgång till ett eget team med informatör, kundansvarig, jurist och löneadministratör. Dessutom är matchningen mellan kund och assistent alltid det viktigaste.

– Alla kunder har olika behov som måste tas med som aspekter när vi anställer nya assistenter. Vi håller i processerna, men det är alltid kunden själv eller någon anhörig som bestämmer vem de vill ska arbeta för dem, berättar Carina Wessman, vd för Assistansbolaget i Sverige AB.
När nya kunder ansöker om att få hjälp med assistans kontaktar de eller någon närstående företaget och förklarar vilka behov och önskemål som finns. Därefter bestäms ofta en dag då representanter åker ut för att träffa personen. När allt sedan är klart och assistenten har börjat sitt arbete hos kunden ser en personlig informatör till att en kontinuerlig kontakt hålls.
– Med jämna mellanrum som kunden själv har valt kommer dessutom företagets kundansvariga hem för att diskutera hur det går, om allt fungerar som det ska och om det är något som behöver ändras på. Vi är engagerade i alla och har inte fler kunder än att samtliga kan känna sig sedda och hörda, fortsätter Carina.

Många barn startar sin personliga assistans först i tonåren då de vill börja klara sig mer på egen hand. Oftast handlar det om att föräldrarna inte tidigare velat ha hemmet som en arbetsplats för assistenter utan valt att själva vara hemma med sitt funktionsnedsatta barn. Andra som söker sig till Assistansbolaget har tidigare haft hjälp någon annanstans ifrån.
– Särskilt de kunder som tidigare haft kommunal assistans är alltid väldigt nöjda med oss. De berättar ofta att allt här är så mycket enklare, de har sin egen ekonomi och kan besluta om resor och utflykter utan att först behöva fylla i papper som ska godkännas. Privata assistansbolag överlag är nog bättre än de kommunala på att möta kundens behov, tror Carina.
Exempel på att Assistansbolaget är en verksamhet där alla trivs är att kundträffarna som anordnas flera gånger om året brukar vara välbesökta. Sociala aktiviteter som alla kan vara med på, oavsett funktionsnedsättning, organiseras i hela landet där företaget finns.
– Bowling är vanligt förekommande eftersom hallarna ofta är handikappanpassade. Men vi har även grillkvällar, hockey, danser samt tar med våra kunder ut på pubkvällar. Det är inte alla som har möjlighet att ta sig till puben så det brukar vara väldigt uppskattat.

2013-08-27
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies