Hur bygger vi förståelse och lust till att lära matematik?

Förståelse ger djup. Förståelse är att ta till sig det som sägs eller förklaras, att kunna se ett mönster, relatera till det och att ha förmåga att kommunicera och använda sin kunskap i flera sammanhang. Att exempelvis bara rabbla treans multiplikationstabell är inte tillräckligt och leder inte till djup förståelse. Hur gör vi då för att skapa förståelse för matematik?

Singapore Math, eller Singaporematte, är en mycket framgångsrik metod för matematikundervisning. Den har sin grund i forskning kring inlärning och problemlösning, och är baserad på Singapores sätt att undervisa i matematik. Metoden har fått stor spridning internationellt och används ibland annat i amerikanska skolor sedan början av 2000-talet, samt i flera europeiska länder som till exempel Storbritannien och Holland. Sedan några år tillbaka är Singaporematte även på stark frammarsch i våra svenska skolor. 


Pia Agardh kom i kontakt med Singaporematte då hennes egna barn gick i amerikansk skola den tid familjen bodde i USA. Barnens förståelse för matematik ökade och mattelektionerna var spännande och roliga. Pia lärde sig mer om metoden och började 2014 att introducera den i Sverige tillsammans med matematikläraren Josefine Rejler, via utbildningsföretaget Admera Education.  


 – Vi tror att elever som förstår, tycker att det är roligare och de lär sig också bättre, säger Pia. Vi presenterar en helhet för hur du bygger upp din undervisning i praktiken i klassrummet. Vad som ska läras ut, i vilken ordning och hur du arbetar med progression. Vi utbildar lärare och ger dem praktiska redskap för hur den här typen av undervisning går till, berättar Pia. 


185030 AE2


Singaporematte är problemlösningsfokuserat och bygger på ett interaktivt lärande, i dialog med eleverna. Varje lektion börjar med att eleverna får utforska ett startproblem. Lärarens roll är att ställa utvecklande och reflekterande frågor som hjälper dem att förklara sitt tänkande. Eleverna bygger förståelse genom att resonera tillsammans, använda konkret material och de får träna på att visualisera: att föreställa sig och se inre bilder av ett konkret räkneexempel. 


– När lektionerna börjar med att eleverna får utforska en startuppgift så väcker vi deras nyfikenhet och vi kan sedan hålla det matematiska samtalet på en högre nivå eftersom alla har en egen erfarenhet att utgå ifrån, berättar Josefine. Matematik är i grunden ett abstrakt ämne - genom den här modellen blir matematik mer konkret. Det är ett elevaktivt arbetssätt, undervisningen är frågebaserad och hjälper eleverna att upptäcka matematiken på riktigt! 


Elever från Singapore får toppresultat på internationella undersökningar som TIMSS och PISA och många skolor som börjat använda Singaporemetoden vittnar om stora resultatförbättringar. 


– Vi ser att Singaporemetoden leder till ökad förståelse och förbättrade matematikkunskaper även här i Sverige, säger Pia. Med det här sättet att undervisa så inkluderar vi alla elever och ger dem en möjlighet att känna att de kan lyckas! 

2018-10-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies