165077 MT
165077 MT0
165077 MT1
165077 MT2
165077 MT3
165077 MT4
165077 MT
165077 MT0
165077 MT1
165077 MT2
165077 MT3
165077 MT4

''I våra klassrum pågår lärande hela tiden''

Individen i centrum, det fria valet och en lärmiljö som tillhör barnen är hörnstenar inom Montessoripedagogiken. I Höganäs får varje barn på Montessoriskolan Tellus möjlighet att i samverkan med andra utveckla sin egen alldeles unika personlighet.

Montessoriskolan Tellus är en fristående skola som bedriver både förskoleverksamhet och grundskola. Skolan grundades 1991 som en naturlig fortsättning på den redan existerande förskolan. 


– Montessori passar föräldrar som vill att deras barn ska få en skolgång där de tillåts spela huvudrollen i sitt eget lärande, förklarar Maria Hallén-Brolin, skolans huvudman och grundare. 


Numera är hon pensionerad från sitt rektorsuppdrag men fungerar fortfarande som mentor för de nuvarande rektorerna Rigel Nilsson och Emma Axelsson. 


– En av Montessoripedagogikens största fördelar är möjligheten att basera arbetet på barnets intressen. Att använda det barnen är intresserade av och väva in skolämnen och krav gör att barnen lär sig på djupet, säger Emma. 


Både på förskolan och i grundskolan arbetar eleverna i små och åldersblandade grupper med hög lärartäthet. 


– Att barnen får välja efter intresse betyder inte att de får plocka vad de vill från hyllorna. Pedagogerna är ständigt närvarande och vet hur varje barn ligger till i sitt lärande. De säkerställer att barnen arbetar på rätt nivå och med material som är lagom utmanande, förklarar Rigel. 


Inlärning sker enligt en trestegsprincip där läraren först visar barnet som sedan får prova själv och avslutningsvis presentera vad de lärt sig. Metoden löper som en röd tråd genom hela skolgången.


– Med de mindre barnen arbetar vi mer konkret medan de äldre successivt lär sig att lära på ett mer abstrakt och teoretiskt sätt, berättar Emma. 


Pedagogiken utgår ifrån helheten och när barnet tagit till sig denna kan detaljerna studeras i elevernas takt. 


– Hur ska barnen kunna förstå de små detaljerna om de inte vet hur allt hänger ihop? säger Maria. 


Montessorimaterialet som är en del av pedagogiken är framtaget för att konkretisera och ge barnen grunderna inom de olika ämnena. Materialet finns oftast i färre exemplar vilket även uppmuntrar till samarbete och hänsyn. Barnen lär sig att arbeta tillsammans och att vänta på sin tur. 


– I våra klassrum pågår lärande hela tiden och vi är mycket måna om att arbetsmiljön är lugn och stimulerande, säger Rigel. 


Inom Montessori är fredstanken central och den grundar sig i en respekt för allt i vår omgivning. Detta gäller alltifrån det lilla i vardagen till större samhällsfrågor.


– ”Allt börjar med barnen”, säger Rigel och citerar Maria Montessoris fredstanke. 

2016-10-17
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies