143089-Allsystemgo

Kvalitetssäkrar dina IT-system

Innan amerikanska Nasa skickar ut raketer i rymden checkar de av alla system som ingår i dessa enorma projekt. För att säkra varje delsystem ska ett "go" levereras innan beslut fattas om att köra. Pärmen där allt samlas kallas för "All System Go" – samma namn som företaget Jesper Sundin som Olof Kaarle driver. De hjälper företag med IT-system och att säkra kvaliteten i sina produkter.

– Fördelarna är att vi har stor erfarenhet från många olika projekt. Vi har sett vad som många gånger kan gå fel och är vana att lösa problem. Vi vill hjälpa kunden hela vägen, inte bara kontrollera slutprodukten, förklarar företagets drivande duo.
Jesper och Olof har båda mångårig erfarenhet som konsulter från flera olika branscher, som fordonsindustri, telekom, bank och finans. Deras samlade erfarenheter är vad de nu utvecklar sitt företag utifrån.
– När vi arbetar med kvalitetssäkring försöker vi hjälpa våra kunder med att hitta ett bra arbetssätt för projektet, så att de kan hålla hög kvalitet från start med så få fel som möjligt till slutleverans. Vår erfarenhet av en slutleverans med många fel är ett resultat av att man inte tänkt igenom helheten tillräckligt, säger Jesper.
– Det händer ofta att det inte är förrän projekten står på mållinjen vid slutleverans och ser tillbaka, som de verkligen förstår vilka beslut som var felaktiga. Men då har de redan bränt budgeten, menar Olof.


Därför vill man på All System Go vara med tidigt i processen, för att redan i kravstadiet påverka grunden för vad som ska levereras. Man föredrar att vara projektledarens högra hand, för att kunna bidra till ett effektivt arbetssätt. Även om kraven ändras under projektets gång, vilket det ofta gör.
– Projekt som inte är anpassat att arbeta med kontinuerliga kravförändringar, är ofta anledningen till att man inte kommer i hamn, förklarar Olof.
Kravspecificeringen är än viktigare i outsourcing, där kulturella skillnader kan försvåra och kräver tydlighet i kommunikation, vilket Jesper och Olof har lång erfarenhet av.
– Eller förändringarna inom bankvärldens IT-system. Förr gjorde de flesta sina bankärenden på datorn, men i dag sker mycket via mobiltelefonen. När belastningen på ett IT-system ökar på det sättet, behöver det kanske göras förändringar och uppdateringar. Det hjälper vi till med samtidigt som arbetet fortgår, säger Jesper.


Den gemensamma kvalitetstanken genomsyrar alla tjänster de berättar om. Likaså är de överrens som att företaget ska växa, och deras team kommer bli större redan till sommaren.

2014-04-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies