134165_attendo

Populärt hemtjänstalternativ

Attendo är Västerås största privata hemtjänstföretag. Hela 1 100 kunder väljer företagets verksamhet där man arbetar utifrån grundvärderingar som engagemang, hjälpsamhet och kompetens. Här är det en självklarhet att man som kund i största möjliga mån ska få ”sin egen” personal och får bo kvar hemma precis så länge man själv vill.

– Många av våra kunder har bott flera decennier i samma bostad. Då är det inte så konstigt att man väljer att bo kvar hemma även på ålderns höst. Det är där man känner sig som tryggast, säger Anna Börell på Attendo hemtjänst område 2 i Västerås.
För Attendo hemtjänsts kunder kan insatserna se väldigt olika ut. Det här vårdföretaget erbjuder hjälp som sträcker sig över hela spektrat – från enstaka besök i veckan till flera per dag, inklusive nattbesök.
– När kunden fått ett beslut om hemtjänst av sin handläggare och därefter valt att anlita oss ser vi till att ordna ett möte. Då får man möjlighet att berätta vad man vill ha hjälp med. För oss är det mycket viktigt att alla kunder får tid på sig att göra det de vill och själva klarar av, även om det tar lite längre tid.

Attendos hemtjänst område 2 i Västerås är stort. Här bor kunderna i såväl Bäckby som Kvicksund och för personalen finns sex bilar och lika många cyklar till förfogande. Ända sedan 1987 har företaget varit en etablerad hemtjänstleverantör, till en början under namnet Svensk Hemservice. Hos Attendo kan man som kund välja till en rad hushållsnäratjänster som komplement till den beviljade hemtjänsten.
– Det kan exempelvis handla om gräsklippning, fönsterputs eller städning. I stället för att ta in en extern firma kan det vara skönt att välja Attendo som man redan känner, säger Anna Börell.
– Men vi försöker alltid hjälpa till med det där lilla extra hos våra kunder. Som att hänga gardiner eller gå ut med soporna. Vi vill arbeta för att våra kunder i största möjliga mån ska klara sig själva och ha en meningsfull tillvaro.

Kontinuiteten utmärker Attendo. När man som kund fått insatser möter man ofta samma personal medan den som har insatser fem gånger om dagen får två ansikten att bekanta sig med. Personalen är alltid klädd i arbetskläder och legitimerad – för trygghetens skull. Men Attendos hemtjänst i Västerås är även arrangör av nöjen utanför det egna hemmet – som de uppskattade konserterna för brukare och pensionärsgrupper.
– Våra ledord är att alltid stå för kompetens. Med det menar vi att vi kan vårt yrke. Och det som är nytt lär vi oss. Dessutom tycker vi det är en självklarhet att visa engagemang och hjälpsamhet.

2013-08-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies