134081_livbojen.2

Så mycket mer än försäkringsförmedling

Livbojen är ett mindre försäkringsförmedlingsföretag med över 25 års erfarenhet av pensions- och livförsäkringar. Företaget förmedlar försäkringar åt alla svenska försäkringsbolag och kundkretsen utgörs av koncernledningar och ägarstyrda företag med upp till 20 anställda, bland annat konsultföretaget Demoskop.

Livbojens grundare och ägare Michael Högström har lång erfarenhet av försäkringar och äntrade branschen redan 1988 då han började arbeta för Wasa Försäkring, nuvarande Länsförsäkringar. Efter en tid blev han också försäljnings- och regionchef under några år, men så småningom tröttnade Michael och gick därför sin egen väg med Livbojen 1996.
– Jag tog med mig mina kunder när jag började och sedan har mun-till-mun-funktionen gjort sitt, berättar Michael.
År 2005 kom Livbojens nuvarande vd Martin Linderot in i företaget efter att ha arbetat med ett annat projekt tillsammans med Michael.
– Jag köpte in mig i företaget 2006 och sedan dess har vi kört på, säger han.

I dag kör man på enligt Livbojens devis service, omtanke och säkerhet. Att alltid arbeta nära kunderna och låta kundnyttan löpa som en röd tråd genom verksamheten är receptet för företagets framgång.
– Vi försöker alltid fundera över hur vi kan ta nästa steg och göra det ännu bättre för kunden, vi vill inte stanna upp utan engagerar oss i företagarna och deras syn på bolagen. Vi pratar om så mycket mer än bara försäkringar med dem. Många kunder ringer till exempel och ställer frågor om andra saker som inte har med försäkringar att göra, säger Michael och Martin tillägger:
– Vi engagerar oss i småföretagandet och där är förstås försäkringen en viktig komponent.

Livbojen har den kompetens som krävs för att kunna bolla strategier och upplägg för att få bästa möjliga ekonomi i företaget, bland annat i samband med investeringar. Lösningarna anpassas alltid till den unika situationen och för att kunna fungera långsiktigt. Denna strategi leder till lyckade lösningar som i sin tur leder till långvariga kundrelationer – flera av dagens kunder har exempelvis varit med Michael ända sedan tiden på Wasa Försäkring.
– I konkurrensen med de större förmedlarna kan vi bara vara bättre – bättre leverans på avkastning, en mycket god optik på kostnadsmassan och kunna tala om vad risken betyder, säger Michael.

2013-08-28
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies