165054 CA
165054 CA0
165054 CA1
165054 CA
165054 CA0
165054 CA1

Sänk dina räntekostnader – helt gratis

De svenska hushållen har tillsammans skulder på närmare 300 miljarder kronor. Räntekostnaderna för dessa är dessutom i de flesta fall alldeles för höga – helt i onödan. Genom att jämföra villkoren hos olika banker och långivare kan Samblas hjälpa dig att spara avsevärda summor. Pengar som du kan använda till något roligare än räntor.

– Vi samarbetar i dag med 18 olika banker och långivare och vår tjänst går kortfattat ut på att hitta den långivare som kan erbjuda varje enskild låntagare bäst villkor, berättar Per Österström, en av Samblas fyra medgrundare. 


För kunder som har lån hos flera olika långivare hjälper Sambla till att samla dessa lån till en enda långivare med en gemensam ränta. Under de två år som gått sedan Per Österström, Linus Englund och Alexander Milles startade Sambla har man sänkt månadskostnaderna för närmare 130 000 svenska hushåll.  


– Vi räknar med att varje kund sparar cirka 30 000 kronor i uteblivna räntekostnader över låneperioden. Pengar som kan användas till långt nyttigare och roligare saker än att betala ränta till bankerna, berättar Linus. 


Samblas tjänst är helt kostnadsfri och man binder sig inte till någonting när man gör en jämförelse. Efter att kunden och Samblas ekonomiska rådgivare fått kontakt – antingen via hemsidan eller via telefon – görs en sammanställning av kundens nuvarande lånekostnader och villkor. 


Sammanställningen presenteras senare för kunden och tillsammans med rådgivaren går man igenom de möjligheter som finns för att sänka kostnaderna på de befintliga lånen. Rådgivningen sker via telefon och är ett utmärkt tillfälle för dig att kostnadsfritt och utan förbindelser få svar på frågor som rör din privata ekonomi. 


– Vår tjänst passar främst den som sitter med lån utan säkerhet hos flera långivare. Det kan till exempel handla om blancolån, billån eller avbetalningar på elektronik, vitvaror eller renoveringar i hemmet. Vi har möjlighet att baka ihop alla dessa lån till ett enda och erbjuda en av de lägsta räntorna på marknaden, förklarar Per. 


Marknadens modernaste system

Att många hushåll har lån som är onödigt krångliga och dyra beror ofta på bristande kunskap om marknadens villkor. Det är kunskaper som Samblas ekonomiska rådgivare besitter och som de på ett enkelt och pedagogiskt sätt kan förmedla till kunderna. Med hjälp av ett internt affärssystem som är kopplat mot de långivare som Samblas samarbetar med hittar kunden enkelt den bank som kan erbjuda bäst villkor. 


– Vi vågar nog påstå att vårt system är ett av de modernaste och mest effektiva som marknaden har att erbjuda, säger Alexander.


När rådgivaren hittat det alternativ som passar allra bäst presenteras förslaget för kunden som har möjlighet att ställa så många frågor som denne önskar. När man kommit överens skickar den vinnande banken ett skriftligt avtal hem till kunden som blir bindande först när det undertecknats. Därefter betalas lånet ut till kunden och Sambla hjälper till att ersätta kundens tidigare lån och krediter. 


Många kunder är dock rädda för att de under en period ska tvingas betala dubbla lånekostnader.


– Så är naturligtvis inte fallet! Vi hjälper våra kunder genom hela processen, försäkrar Linus. 


Sambla kan även stå till tjänst med en fördelaktig trygghetsförsäkring som gäller i tolv månader vid eventuell arbetslöshet, sjukskrivning eller vård av nära anhörig. Kunden väljer en ersättningsnivå mellan 1 000 och 10 000 kronor som kan användas för att täcka levnadskostnader under den tid som man råkat ut för privatekonomisk sårbarhet. 


– Vår försäkring är flexibel och en av marknadens mest prisvärda, försäkrar Per. 


Växer snabbt

Sambla är i kraftig expansionsfas. Årets omsättning kommer att fördubblas jämfört med året innan och i dag har man cirka 150 medarbetare placerade i Stockholm och Lund. 


Kompetensen hos de anställda är hög och möjligheterna till avancemang inom företaget är mycket goda. 


– Våra anställda trivs på jobbet och den goda stämningen förmedlas naturligtvis till kunderna som ofta vittnar om den trygghet de känner i samarbetet med oss, säger Alexander stolt och får medhåll av sina två partners. 


Sambla har idel positiva omdömen från nöjda kunder på nätet. På en stor jämförelsesajt har företaget i dagsläget betyget 9,1, där 10 är högst. 


– Kunderna uppger att de upplever oss som ärliga, tillmötesgående och att kvaliteten på vår rådgivning är hög, säger Linus.  


Här ställer man höga krav på etisk medvetenhet hos sina anställda och ser till att de förmedlar detta till kunderna. 


– Vi är naturligtvis skyldiga att inte rekommendera våra kunder något som riskerar att öka deras skuldsättning, säger Per med eftertryck. 


Man arbetar intensivt mot tydligt formulerade mål. Att öka tillgängligheten är ett av dem.


– Det ska bli ännu lättare att komma i kontakt med oss, säger Alexander. 


Vidare satsar man stort på en etablering på utländska marknader och håller just nu på att undersöka internationella villkor och behov. 


– Vi vill spara pengar åt privatpersoner även utanför Sverige, säger de.  

2016-10-03
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies